3 grunde til at være på Twitter

thumb_twitter002

Hvad er det egentlig for noget, det der Twitter? Og hvorfor skal jeg bruge min tid på det, når alle mine venner er på Facebook?

Jeg møder tit folk, der har svært ved at se behovet for Twitter eller overskue brugen af endnu et medie.

Jeg er på Twitter, fordi jeg møder mange nye spændende mennesker (oftest bag skærmen) og kan gå i dialog med folk, jeg ikke ellers ville have mulighed for at tale med. Jeg ser ikke nødvendigvis Twitter som et sted, hvor jeg følger mine venner som på Facebook. Det er et interessefællesskab. For mig er det altså en kanal, hvor jeg får nyheder og input fra folk, jeg deler interesser med.

 

1) Gå i dialog med interessante tweeps

Distancen mellem tweeps på Twitter er ikke særlig stor. Du har muligheden for at blive hørt, selv blandt personer, du ikke umiddelbart ville tro, du kunne få svar fra. Hvis du tror, at du har noget interessant at sige, så er det formentlig fordi du har. På Twitter finder du alle typer af nørder, eksperter, faglige specialister og nybegyndere.

Der er mange muligheder for at være på Twitter, og du kan nøjes med kun at lytte med. Der er også mange muligheder for at blive hørt på Twitter. Vigtigst af alt er at bidrage med noget. Hvad er det, du ved noget om? Vær eksperten og fortæl det. Vi er mange, der gerne vil lytte til det.

En måde er at kategorisere sine tweets med de rigtige hashtags, så andre tweeps ser det eller kan finde det – eksempelvis i deres overvågning (Tweetdeck, Hootsuite).

En anden måde er at deltage i samtalerne. Hold dig opdateret ved at følge de personer, du deler interesser med eller bare finder interessante og spændende. Eller hold selv godt øje med de hashtags (#), der giver mening for dig og din profil. Giv din mening til kende, når de skriver noget. De fleste er glade for dit bidrag og dine kommentarer og ønsker ofte en god konstruktiv diskussion.

 

2) Udvid dit netværk

Som sagt er Facebook rigtig godt til at holde kontakten til venner, bekendte og familie. Twitter rummer dog  nogle unikke muligheder for at netværke.

Twitter fungerer en smule anderledes end f.eks. Facebook og LinkedIn. Her skal du ikke anmode om at følge nogen ligesom alle kan følge dig uden at spørge først. Du kan selvfølgelig også unfollowe igen, hvis den du følger ikke giver dig noget værdi. Som jeg skrev ovenfor er det vigtigt at bidrage med noget, særligt hvis du ønsker at bruge Twitter til at netværke. Vær dig selv, vær dit felts ekspert, del dine meninger og deltag i diskussionerne på de rigtige hashtags eller med de rigtige mennesker.

De fleste på Twitter er indstillet på at hjælpe, give deres input, drikke en kop kaffe eller lignende. Så hold dig ikke tilbage.

 

3) Få de gode historier

På Twitter får du historierne serveret på 140 tegn. Det er kort, kontant og oftest direkte fra kilden. Du er overladt til at sige det, du vil sige, på få tegn – inklusiv links, hashtags, tag af andre brugere, og hvad du ellers måtte finde relevant for dit tweet.

Derfor er de fleste tweets kogt ned til essensen. Det gør det let og overskueligt at få et overblik over, hvad der sker, hvad folk deler af nyheder, eller hvad dem du følger har en holdning til.

Mange journalister bruger også Twitter til at opsnappe historier eller finde kilder, der udtaler sig om en sag eller et område, de undersøger. Der er også flere eksempler på, at journalister har eftersøgt kilder eller endda den gode historie.

Vi ser også oftere hele tweets eller billeder, der bruges direkte i artikler. Blandt andet i forbindelse med de sager, der får sig en digital tur eller shitstorm. Her er det næsten blevet obligatorisk for nogle medier at dokumentere de bedste tweets på et trendende hashtag – eksempelvis #stormdk og lignende.

Når det så er sagt, så er Twitter også en mulighed for at få de gode historier før alle andre. Journalister, politikere, eksperter og andre både kommenterer, lægger links ud og starter debatten herinde.

Følg med her.

Og her.

Vi ses på Twitter.



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top