5 sundhedsapps til dit nytårsforsæt

Health-Insurance-and-the-Health-Care-System

Så blev det januar, og det er tid til at få gang i formen. Det vrimler allerede med gode slankeråd, grønne kogebøger og alverdens tv-programmer, der skal få dig til at leve sundere og komme dig oven på julens ædegilde.

Her er fem apps, der hjælper dig med at komme i gang igen, holde formen ved lige eller være din dårlige samvittighed, der husker dig på, hvornår det er tid til at løbe en tur om blokken.

 

Se de fem apps til dit nytårsforsæt her

05: JogRunSprint
Her er appen, der får dig til at sprinte. Den er udviklet af to danske løbere, og i den gratis version er det meget simpelt at opsætte et løb: f.eks. 300 sekunders opvarmning, 30 sekunders jogging, 20 sekunders løb og 10 sekunders sprint. For 8 kr. kan man købe sig til flere detaljer og samle data og statistik fra sine løbeture.
04: Endomondo
Endomondo er en af mine personlige favoritter - når det kører for træningen. Du kan vælge at bruge den simpelt til at tracke dine løberuter, hvor hurtig du er per km, og hvor hurtig du er blevet siden sidst. Der er også mere detaljeret brug i form af træningsplaner, træningsmål, udfordringer og dyste mod venner. Det kan være sjovt og appen er en af de mest socialt anlagte af slagsen.
03: Lifesum
Lifesum er virkelig populær, og det er ikke uden grund. Det er en af de bedste apps, der hjælper dig til at hold styr på dine måltider. Det er ligesom at føre dagbog, og det er gjort nemt for dig at tilføje müslien fra morgenmaden eller spegepølsen fra frokosten. Den holder også styr på din motion og du kan bede den hjælpe dig med at fortælle, hvornår det er tid til at spise, løbe eller gå på en af standard-diæterne. Uundværlig app for den sundhedsbevidste type.
02: Moves
Moves er en af de mere simple aktivitetsdagbøger, men den er god til lige præcis det den skal. Hvis du har kontorjob og er i tvivl om du overhovedet får rørt dig i løbet af en dag, så have Moves klar. Den tracker dine bevægelser og kan endda få dig til at gå lidt ekstra blot for at slå gårdagens samlede antal skridt.
01: 7 Minute Workout
Træn hjemme fra stuen eller på kontoret og brug minimum 7 minutter dagligt på denne serie af workouts. Appen har en række gratis øvelser, men det er muligt at købe flere, når de bliver for lette at gennemføre. Alternativt kan man selv indføre nye øvelser og blot bruge appen som timer, reminder og til tracking af dine daglige gennemførte øvelser.

 

Jeg hører meget gerne fra dig, hvis du bruger nogle helt andre, der passer til lige netop dit humør eller kan noget helt andet end de fem, jeg har fundet frem til dig. Man må sige, at der er utroligt mange om buddet i øjeblikket.

Der er to andre kategorier, som jeg ikke har taget med i denne omgang. Men der findes rigtig mange gode apps inden for de to kategorier.

Sov godt

Der er utallige apps, der også kan tracke din nattesøvn eller vække dig på en rolig måde om morgenen. Søvn er afgørende for din sundhed både mentalt men også i forbindelse med restituering. Jeg har selv udforsket Sleep Cycle alarm clock i en periode, der trackede mine søvnmønstre. Det er som regel sjovt i en periode, men de fleste tracking apps mangler et ekstra lag før de bliver rigtig gavnlige.

Mindfulness

Der findes også en lang række apps med øvelser og workouts inden for yoga og mindfulness. Det er ikke min største styke, så dem vil jeg lade andre om at vurdere. Jeg kan dog fortælle, at en af de populære for tiden er Mindfulness Appen. Den koster 16 kr. i App Store. Derudover findes der en nyere app, der giver dig adgang til yoga- og fitnessvideoer direkte på dit device. Den hedder Cody og er gratis.



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top