De digitale politikere

voting

Der bliver oprustet på de digitale kanaler frem mod valget. Og vi lægger allerede nu mærke til tilstedeværelsen af politikerne.

Mange politikere er ihærdige efter at fortælle, hvilke platforme de mestrer. Lige så ihærdige er flere af os i den anden ende, der ønsker at samle lister over politikere på Twitter, Instagram, Facebook og jeg selv er så småt i gang med at finde dem, der er på Snapchat. Og listerne er lange, og de bliver kun længere. Det er der en rigtig god grund til. Den digitale valgkamp er i gang.

Hvis du skulle være i tvivl, bliver den for alvor skudt i gang på mandag med det nye tv-magasin #dkpol om digital politisk kommunikation på TV2 NEWS med de to digitale eksperter Astrid Haug og Benjamin Rud Elberth.

LÆS OGSÅ TV2 NEWS i luften med fem nye magasiner

Det er en spændende tid, hvis man er interesseret i digital politisk kommunikation. Det pibler frem med Folketingskandidater, der opretter nye profiler på de forskellige platforme. Mange har tilsyneladende set, hvad det kan gøre at være aktiv på den digitale front. Det er ikke skrevet i sten, at valget vindes på sociale medier, men vi har set ved de seneste to valg det sidste halvandet års tid, hvordan personlige og kreative tiltag kan få enkelte til at sprænge listen.

Valgkampen bliver mere digital

Socialdemokraternes partisekretær Lars Midtiby udtaler følgende til Børsen:

Vi kommer til at opleve en valgkamp, der er mere digital, end vi nogensinde har set før. Noget af det, som den kommercielle del af kampagnen skal klare i større omfang end tidligere, det er at have et meget højt tempo

– Lars Midtiby, Socialdemokraternes partisekretær

LÆS OGSÅ Digitalt våbenkapløb i valgkampen i Børsen

Og det er tydeligt, at partierne er i gang med at opruste til valgkampen, og bestemt også digitalt. Du skal ikke træde mange skridt ved siden af som politiker, før der kommer en storm af kollegaer, der kommenterer på dine fejlskridt. Og så kan man jo så tænke lidt over, hvem der egentlig vinder mest i sidste ende på at komme lidt i modvind allerede nu. For mon ikke de fleste vælgere alligevel glemmer de skridt, der blev trådt ved siden af, når valget for alvor indtræder?

Uanset hvad svaret måtte være, så giver det omtale og lidt større udfald i antallet af likes, følgere og generel omtale. I sidste ende handler det jo om at konvertere vælgere fra det første like til det rigtige kryds nede i valgboksen.

Der er helt generelt rigtig mange gode grunde til at føre valgkamp digitalt og være til stede på de sociale medier. Ikke mindst fordi det på flere af platformene er der, vælgerne befinder sig. Det er blandt andet på Facebook og Instagram. Andre steder finder vi primært meningsdannere og journalister, så her er der mulighed for direkte dialog, påvirkning og taletid. Det er specielt Twitter, der bliver brugt til dette. Førstegangsvælgerne er altid svære at få fat i, så man må hoppe ned i øjenhøjde. Det kan du som politiker sagtens gøre på Snapchat, hvis du vil give lidt ekstra af dig selv.

LÆS OGSÅ Politikere høster vælgere på Snapchat

Der findes en lang række andre muligheder for at føre valgkamp digitalt, så lad os kun glæde os over, at der sidder nogle digitale kræfter centralt i partierne og opruster sig til valgkampen (fører valgkamp).

Eksemplerne



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top