Din guide til valgplakaterne 2015

valg_header2

Solen skinner, og klokken slår 12.00, da vi mødes en søndag til en tur gennem Københavns plakatspækkede gader. 

Vi har været en tur gennem København for at kigge på lygtepæle og de mange valgplakater. Formålet var en vurdering af plakaternes appel, design og grafiske udtryk.

En af de ting, vi lagde mærke til, var blandt andet, at der var en del statement-plakater i gaderne. Det så vi godt nok også ved forrige valg, men det er stadig forholdsvist nyt i en dansk valgkamp. Her får i en gennemgang af partierne, deres kandidater og de plakater, der fortsat kigger på jer de næste to uger.

 

A – Socialdemokratiet

Socialdemokraterne har valgt en helt klassisk valgplakat, når det kommer til hele layoutet. Du er ikke i tvivl om, hvem der er afsenderen. Plakaterne er genkendelige, og idet navnene står med store versaler på en rød baggrund, kan navnene tydeligt ses på afstand.

Derudover har de sans for detaljen. De bryder designet en smule med de to røde streger ovenfor og nedenunder den røde bjælke med kandidaternes navne.

De har også valgt at skrue op for gennemsigtigheden i den røde bjælke, hvilket giver et lettere udtryk og et godt helhedsbillede af kandidaternes profil.

 

B – Radikale Venstre

Plakaterne har fået et kunstnerisk touch og fremstår i det hele taget seriøst og professionelt.

Plakaterne er relativt genkendelige på afstand, men særligt navne og billeder står ikke tydeligt frem når man træder langt væk. Det kan selvfølgelig være et problem.

Nogle af de Radikales plakater udviser en vis mangel på balance, da alle elementer er placeret i venstre side af plakaten både kandidatnavn, partinavn og billede. Der efterlades for meget tomrum i højre side i plakaten. Hvad enten det har været en bevidst tanke om, at man ikke peger på Lars Løkke Rasmussen, så er der ikke rigtig balance i plakaternes layout.

 

C – Konservative

Igen en klassisk valgplakat i forhold til hele opsætningen. Farverne i det lyse billeder passer godt sammen de mørkegrønne konservative bundbjælke og de orange personlige omrids centralt i billedet. Dog er det relevant at lægge mærke til at partilogoet er ret småt på plakaten, hvorfor den grønne farve bærer alt det vi forbinder med de Konservative.

Det er interessant, at de har plads til et budskab i de orange bjælker. Særligt inde i byen, hvor folk har tid til at stoppe op og kigge på plakaterne, når de går forbi. Her har hun fået plads til en webside, hvor man forventligt kan læse mere om hendes politik.

 

F – Socialistisk Folkeparti

SF er gået en lidt anden retning end mange af de andre partier. Her har du meget mere af kroppen på selve plakaten. Flere andre partier har det øverste af overkroppen eller kun hovedet med. På de fleste af SF’s plakater ser vi stort set hele overkroppen.

Et stilistisk træk, vi kan hive frem, er det bevidste valg af, at en del af navnet rammer toppen af alle kandidaternes hoved.

De har også fået plads til budskabet “Investering i mennesket” centralt placeret på plakaten. Egentlig fungerer sammenspillet mellem plakatens elementer godt, og de slipper godt afsted med at vi får præsenteret det hele menneske, hvilket stemmer godt overens med at løfte opgaven, der ligger i plakatens budskab.

Baggrunden er meget hvid og efterlader os stadig med en hel del tomrum i plakaten.

 

i – Liberal Alliance

Igen bygget klassisk op med en massiv bjælke i bunden med partiets farve. Liberal Alliance er det eneste parti, der har valgt at køre alle plakaterne i sort/hvid foruden den orange farve i bunden. Det betyder selvfølgelig, at den orange farve står stærkere frem, som også er det partiet skal genkendes på.

LA har været ret stringente i forhold til, hvor lidt frihed der har været for kandidaterne til at give plakaterne et personligt touch. Alle plakaterne har faste rammer.

På afstand flyder det hele lidt sammen, og du kan ikke læse kandidatens navn, og selv den orange farve bliver en smule mat, dog er man ikke i tvivl om, hvem afsenderen er.

 

O – Dansk Folkeparti

Følger Dansk Folkepartis tidligere designlinje, som I mange øjnes er en smule kedeligt i udtrykket. Plakaten fungerer på sin egen sære måde, men ligner ikke noget, hvor der er smidt mange kampagnekroner efter designet.

Plakaterne følger standarden: Partilogo, navn og billede. Selvom det ligner noget, man relativt hurtigt kunne sætte op i paint eller powerpoint, så er man ikke i tvivl om, hvem afsenderen er.

 

V – Venstre

Venstres plakater er seriøse i deres udtryk på en måde, der får Danske Bank til at blive misundelige. Som baggrund har man også valgt at bruge det samme backdrop til at underbygge det seriøse banklook.

Venstre har med deres valgplakater virkelig ville fremstå som seriøse udfordrere til regeringsmagten. Det grafiske udtryk og det orange V spiller godt sammen, og du er ikke i tvivl om, hvad Venstre vil. Du er heller ikke i tvivl om, hvem du har med at gøre på afstand. V’et har for de fleste plakaters vedkommende en så genkendelig og selvlysende orange farve.

 

Ø – Enhedslisten

Enhedslisten har et rent og stilsikkert udtryk. De adskiller sig fra flere af de andre partier ved at bjælken i bunden af plakaten er buet fremfor firkantet. Det underbygger samtidig de runde former i partilogoet.

Der er ikke meget plads tilbage i billedet, men de formår at beholde et stilsikkert grafisk udtryk.

Der er stor fokus på personerne, der fylder meget i billedet. Det spiller godt sammen med, at fornavnene er fremhævet med fed i bunden af plakaten.

 

Å – Alternativet

Der er sket en fejl her. Plakaten ligner noget, der ikke skulle have været trykt. Der er simpelthen for meget Hulk over dem alle sammen.

Der er lækre detaljer i plakaten som den meget enkle og stilsikre font, man har valgt, men det bliver igen overskygget af den grønne farve.

Man er klar over, at plakaten kommer fra Alternativet, men hvis vi køber præmissen om, at valgplakater skal være med til at skaffe personlige stemmer, så fejler Alternativet i allerhøjeste grad her. Det vil kun være til fordel for deres mest kendte kandidat, nemlig Uffe Elbæk.

 

De sjove eksempler

Alternativets mini-plakat

Søren Pind

Samiras ansigtsløse plakat

Tom Gillesberg

Stem på Wagner – det gavner

Sophie Danneris – snapchat snapcode



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top