Sådan spotter du falske følgere hos influencers

Der er blevet skrevet meget om influencers og influencer marketing. Om med god grund. Men vi skal også huske på, at det heldigvis ikke er alle, der køber sig til følgere eller på anden måde snyder sig til bedre tal.

Rådet til influencer herfra lyder: stop det – det er kortsigtet og ALT for let at gennemskue for selv det utrænede øje.

Derfor har jeg sat mig få at give jer andre lidt vejledning i, hvordan man kan spotte det. For det behøver ikke være så svært.

Råd nr. 1: Undersøg forholdet mellem følgere og engagement

Denne er blevet lidt sværere med tiden, for især på Instagram har de gjort alt for at gøre det svært for content creators at få engagement, men det kan stadig give en indikation af, om noget er forkert ved at kigge på dette forhold.

Har du en influencer med 200.000 følgere på Instagram, der kun får 500 likes og 3 kommentarer, kunne det tyde på, at profilen har købt følgere.

En normalt interaktionsrate er på ca. 2-5 %, så brug dette som tommelfingerregel.

Råd nr. 2: Se på om antallet af likes er konstant

Igen kan det være svært at kigge på dette råd isoleret set. Men ser du en profil, der altid får 4.000 likes, kan det tyde på, at disse likes er købte. Alle profiler har udsving, og selv de bedste laver indhold, der performer dårligt en gang imellem.

Råd nr. 3: Tjek op på følgerne

Her er der flere ting, du kan gøre for at spotte, om der er falske følgere:

  • Søg på bogstaver, der typisk ikke optræder i danske navne
  • Tjek om de fleste følgere har et profilbillede
  • Falske følgere følger som regel mange profiler. Lav et par stikprøver for at se, om nogle af følgerne følger mange tusinder af profiler.
  • Skriver influenceren på dansk, men har mange udenlandske følgere, så er det en god ide at spørge om de demografiske data

Råd nr. 4: Udslag i antallet af følgere

Brug en søgemaskine til at opsnappe, om der har været pludselige udslag i antallet af følgere. De fleste profiler har en stødt voksende kurve og meget få mindre udslag, som kan være forbundet med et stykke indhold, der har performet ekstra godt. Hvis ikke du kan tilskrive udslaget dette, så kan det være et faresignal. Har en influencer over natten fået 5.000 nye følgere, er de formentlig købte.

Der findes mange (især betalte) platforme til at tjekke dette. Jeg bruger selv SocialBlades gratis funktion til det meste.

Råd nr. 5: Undersøg forholdet mellem antal opslag og antal følgere

Det kræver hårdt arbejde og tid at bygge sin profil op. Derfor kan det være en indikation på, at noget er galt, hvis en influencer ikke har særligt mange opslag men derimod mange følgere. Dog benytter mange influencers “Arkiv”-funktionen på Instagram til at designe deres feed og det samlede indtryk af deres profil, når du besøger siden. Mange starter også af og til på en frisk, fordi de vil i en anden retning. Derfor kræver det, at du tjekker op på historikken.

Der er sikkert mange andre metoder, og har du adgang til betalte platforme, er det langt lettere.

Hvilke andre måder, bruger du til at spotte falske følgere?



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top