Happn – Hvorfor succesen bliver appens endeligt

thumb_happn001

Happn mig her og Happn mig der. Hypen om den ”nye” dating app vil ingen ende tage. Vi beskrev den for et lille år siden, og nu har mainstream medierne så taget den til sig. Det er både godt og skidt. Vi var begejstrede da den kom ud, men nu ser det ud til at succesen måske kan blive en udfordring for Tinders konkurrent.

UI’en er noget bras

Happns UI (User Interface) er nemlig ikke specielt god til at håndtere den store mængde af nye brugere der er kommet på. Den nuværende liste, der fungerer som en slags tidslinje, bliver ekstremt uoverskuelig med den store mængde af nye brugere. En enkelt weekend i hovedstadens pulserende natteliv, og så kan man ellers bruge det meste af en dag på at sidde og scrolle ned. Det bliver simpelthen for tilfældigt.

Tinder løser problemet ved at have sine ”stacks”, hvor brugeren bliver præsenteret for en enkelt person ad gangen. Men det fungerer ikke rigtig godt til Happns koncept, hvor geolocation er en langt større del af hele ideen.

Keilberg & Christiansens løsning!

Ofte så er vi jo gode til at kritisere, hvis noget ikke fungerer – det er jo den nemme del. Vi tænker at prøve noget nyt i denne omgang. Så her kommer Keilberg & Christiansens bud på en forbedret UI til Happn.

Homescreen

Keilberg & Christiansens mockup af Happns homescreen

Keilberg & Christiansens mockup af Happns homescreen

Vores forslag til en ny homescreen baserer sig på to væsentlige ændringer.

Den første er et øget fokus på det som adskiller Happn fra konkurrenterne, og som de sælger sig på: Geolocation og muligheden for at matche med pigen fra køen i Netto.

Vores løsning baserer sig på en kombination af stacks, som vi kender dem fra Tinder og Google Maps. Vi vil gerne have en form for real-time oplevelse ind i appen, så det er vigtigt at vi får angivet en præcis placering af brugeren – fuldstændig som på en helt almindelig GPS.

Vi tilføjer også muligheden for at zoome ind og ud, som på ethvert andet kort, og med visningen af stacks, der placerer sig nogenlunde som de gør i den nuværende version af Happn (hvor der tilsyneladende også bruges specifikke punkter, og ikke enkeltstående adresser til at indeksere andre profiler).

Den anden ændring skal afhjælpe overskuelighedsproblemet. Ved at opdele kortet i tidsperioder, så fastholder vi ideen om en tidslinje, som Happn selv opererede med. Konceptet med at have en tidslinje, og på den måde fortælle en løbende ”historie”, den kan vi godt lide, da den er med til at gøre brugeroplevelsen mere flydende og ikke så statisk som på bl.a. Tinder.

Det er også derfor at vi ikke mener det er vigtigt, at hive en liste over nye op som det første. Hvis ideen er at man skal møde pigen i køen, så skal setuppet også være mere spontant anlagt. Spontaniteten kommer ved at profilerne vises ud fra ens placering lige nu. Eller kommer frem ved at man gennemgår gårsdagens udflugter. Det gør det hele lidt mere historie-agtigt (af mangel på bedre ord).

Vi kommer ikke helt uden om at have en samlet liste. Men det er ikke den vi ønsker skal være præsent som det første, så den gemmer vi i et mere overskueligt grid-view. Mere om det i næste afsnit.

Den enkelte stack

Keilberg & Christiansens mockup af Happns oversigt

Ved at have fjernet oversigten over profiler fra homescreenen, og erstattet den med stacks, så skal vi have flyttet den information et andet sted hen.

Her virkede det mest oplagte, at anvende et almindeligt grid view. Profilerne oplistes i et symetrisk grid i kronologisk rækkefølge. Det gør simpelthen overskueligheden lettere, og der er ikke nogen grund til at genopfinde den dybe tallerken til det formål.

Visningen skal bare være i et format, der er defineret af tid og sted. Det vil give mening at tilføje muligheden for yderligere at kunne sortere hvilken rækkefølge som profilerne i de enkelte stacks kan vises. Det kunne eventuelt være en filtrering af profiler man har forholdt sig til eller nye profiler.

Der er altså tale om en to-delt visning. Den første er en stack, der er udvalgt på baggrund af en fysisk placering. Det kunne være en fest? Og den anden er en mere generel visning, der samler alle profiler man har mødt, og som sorteres på baggrund af tidligere nævnte parametre. Vi tænker at de to visninger er ens i deres grundform.

Skulle der være et match, så vises det som det gør i nuværende form i en separat menu i højre side, der slider ind ved tryk på den lille taleboble.

Profilen

Keilberg & Christiansens mockup af Happns brugerprofil

Keilberg & Christiansens mockup af Happns brugerprofil

Vi har ikke gjort specielt meget ved den enkelte profil. Her har de faktisk gjort et ret fornuftigt stykke arbejde. Særligt når man tænker på den måde som appen forsøger at brande sig på.

Der er dog en enkelt lille ting eller to, som vi godt kunne forestille os at de gode folk fra Happn fik optimeret.

Det første er deres visning af, hvor to profiler mødte hinanden. Det er voldsomt upræcist. De benytter sig åbenlyst af nogle særligt definere punkter på et kort, og sørger for at pulje alle profiler man møder indenfor en bestemt radius. Det er praktisk når vi skal have visningen af vores stacks på homescreenen, men det er for generelt når vi er kommet helt ind på en specifik profil.

Her vil vi gerne have et præcist sted. Ellers er vi ikke klar over om vi mødte den søde pige/dreng mens vi købte tyggegummi i 7Eleven, eller om hun/han er på den natklub, hvor vi gik ind umiddelbart efter, og hvor vi er lige nu. Der er en ret stor forskel på de to ting, og hvis appen skal udnytte sit fulde potentiale, så skal de se at få fikset det. Særligt fordi det er teknologisk muligt – der er ingen undskyldning.

Vi har afstemt det lille problem i vores mockup, hvor ”mødet” mellem to profiler kan defineres ned til en enkelt adresse. Ud over at give en korrekt placering, så giver det os også muligheden for at komme et andet lille problem til livs: Omsætning.

Det er her de fleste apps render ind i et problem. De er nødt til at generere en eller anden form for indtægt, hvis de vil blive ved med at eksistere. Det er meget enkelt. Men hvordan får vi flettet reklamer ind (hvis vi vil udgå dyre abonnementer eller uigennemtænkte in-app buys), uden at det generer brugerne? Det er en svær nød at knække, fordi de fleste reklamer er voldsomt irriterende. Men, men, men. Hvis vi forudsætter at vi har en præcis placering på den enkelte profil, ja så har vi altså også muligheden for at trække noget info om en given forretning ud fra Google. Et voilà! Reklame uden at det virker anmassende, og placeret et sted, hvor alle kigger.

Tror vi at ændringerne kommer?

Det var vores ydmyge bud på en mockup til en forbedring af en af de mest hypede dating apps for tiden. Skulle nogen fra Happn ville betale os svimlende summer for vores ideer, så er de velkomne til at skrive… Alternativt, så håber vi det vil sætte lidt mere fokus på brugervenlighed i nuværende og kommende apps.

Men når alt kommer til alt, så bliver appen jo nok bare ved med at være som den er. Happn baserer deres indtægter på in-app buys af Credits, som kan konverteres til ”Charms”, der gør en profil opmærksom på at du har ”liket” dem. Det må formodes at den indtægt vil være faldende, hvis oversigten over profiler blev mere overskuelig. Sjovt nok, så kan Happns potentielle indtægt afhænge af deres manglende brugervenlighed. Den kan man jo lige tænke lidt over.

 



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top