Hashtags

tohashtagorhot

Sidder du med et eller flere af følgende spørgsmål: Hvad er hashtags? Hvorfor snakker alle om dem? Hvordan kan jeg bruge dem smart? Så er du kommet til det rette sted. Nu skal jeg guide dig igennem.

Hvad

Et hashtag bliver også kaldt havelågen. Det er det tegn, du trykker på, når du “afslutter med firkant”. Det ser sådan her ud #. Efterfulgt af firkant skriver du et ord eller en forkortelse af et ord. Hashtagget bruges til at kategorisere eller indeksere opdateringer på sociale medier.

Hvorfor

Når du har skrevet en opdatering vil du formentlig gerne have, at folk læser den og tager stilling til den. Det giver derfor mening at tagge dit billede eller opdatering. Hashtags bliver aktive links, så du kan klikke på dem.

Hvis du f.eks. har skrevet et tweet på Twitter med hashtagget #dkpol og klikker på det, bliver du ført hen til alle tweets med netop det hashtag. Du kan altså let få adgang til alle andre tweets i samme kategori (samme hashtag).

Læs også Danske Twitter-hashtags 2014

Hvordan

Gør dig selv den tjeneste at undersøge, hvilke hashtags der giver mening at bruge i forskellige sammenhænge. #dkpol står eksempelvis for dansk politik. Det skyldes blandt andet, at man på Twitter kun har 140 tegn at gøre godt med. Derfor kan det være nødvendigt at begrænse sig og forkorte hashtags. Hvis du vil bruge hashtags smart, skal du altså bruge dem rigtigt.

På Twitter giver det mening at ramme rigtigt, da du kun har få tegn i dit tweet. På Instagram er du ikke begrænset og kan blive ved med at tilføje. Der er endda lavet studier af, hvor mange hashtags i et post, der giver højest engagement, og det er en del højere end Twitter. Facebook er begrænset af privatindstillingerne fra forskellige profiler og hashtags bliver ikke anvendt i samme grad, men de kan anvendes efter samme princip.

Instagram-hashtag-con-Emojis-m8emslw0u3g034a7uyjq0temozb7m4p8h7i49i30ek

Inden du går i gang, så læs også lige om hashtaggets don’ts.

Don’ts

Hashtag bliver også brugt til at udtrykke følelser eller påpege ironi og sarkasme. Det efterlader os ofte med lange hashtags, der ikke har nogen logisk funktion. Det er samme koncept – vi står bare med et hashtag, der formentlig ikke er andre, der har brugt før dig eller kommer til at bruge igen. Ligesom der er større sandsynlighed for at lave fejl. Mit råd er: sig det kort og med ord eller forkortelser i stedet. Brug de hashtags der giver mening, så gør dig selv den tjeneste at undersøge det først – så bliver du også hørt. Derudover er det lettere at afkode dit budskab, og joken er ved at blive lidt gammel.

Læs Benjamin Elberths guide til hashtags på Twitter du skal holde øje med

 



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top