Kampen mod den onde tone

o-YELLING-AT-PHONE-facebook

Hvor langt er vi kommet i kampen mod den hårde tone i online-debatten? Ikke langt nok vil nogen nok mene. I sidste uge herskede en politisk debat om tonen i politik, om politikerlede og fartblindhed hos de folkevalgte. Den hårde tone er at finde mange steder, men hvordan kommer vi den til livs?

LÆS OGSÅ Fartblindhed hos de folkevalgte

Jeg har tidligere beskrevet den hårde tone på nettet, og der er mange eksempler at hente. Eksemplerne er desværre ikke blevet færre, og det viser sig blandt andet ved at flere og flere opsætter retningslinjer eller irettesætter debattørerne på deres platforme. Det er en tendens vi ser flere steder, nemlig at flere moderatorer ikke i samme grad tolererer indlæg og udsagn, der indeholder konkrete trusler eller er nedladende. Der er forskellige måder at håndtere tonen på i debatten.

At moderere på sociale medier

Det er en kæmpe opgave som community manager at skulle moderere en livlig debat. Dels står du over for et dilemma om ytringsfrihed og retten til at andre giver deres holdninger til kende. Og dels står du som neutral person og skal vurdere, hvornår du kan tillade dig enten at fjerne opslag, du mener, overtræder de opstillede regler for god takt og tone på jeres platform eller komme med en påtale til vedkommende.

Du kan som moderator tage den løbende dialog og være den opmærksomme hele tiden. Det er tidskrævende. Men at være moderator for en livlig platform kræver, at man er tilstede. Eksemplerne herunder vil også vise, at det er nødvendigt for, at det hele ikke løber løbsk. Med en løbende dialog skal du hele tiden påpege, når folk går over stregen eller overtræder jeres regler, og måske endda fjerne eller anmelde opslag. Det kan være en god ide at opdrage på dit community, inden det når tilstande, der minder om Nationen! på Ekstra Bladet, så undgår du i hvert fald at skulle tage den up front hver eneste gang, nogen prøver at rykke ved grænserne.

Jeg har samlet en række eksempler på medier, politikere, virksomheder og lignende, der ikke blot ønsker en livlig debat, men en konstruktiv og saglig debat, der udviser respekt for andre og andres holdninger. Der har længe været brug for en moderator eller en digital sherif, som Benjamin Rud Elberth for halvandet år siden efterspurgte i et debatindlæg.

LÆS OGSÅ Den hårde tone dominerer digitalt

Eksemplerne 

Her ser vi det nyeste eksempel fra DR, der nu øger deres tilstedeværelse og rolle som moderator af debatten på deres Facebook-side. De opfordrer nu til større respekt over for andres holdninger:

Politiet var tilbage i november også nødt til at gøre noget ved den hårde racistisk tone, der fandt sted på deres side. Flere kommentarer havde eller var tæt på at have karakter af overtrædelser af straffelovens paragraffer om racisme og trusler. Derfor kom de med følgende opfordring:

TV2 har også længe været gode til at være efter debattørerne. De holder fast i, at deltagelse kræver en god tonen og henviser til deres debatregler, hvis det går for vidt. Klik på kommentarerne og læs deres tilbagemelding på debattonen.

Hos Bolius har de taget den positive kasket på. De forsøger at forebygge tonen langt inden, der egentlig har været behov for det. De forventer simpelthen at de kan opdrage deres community selv og dermed undgå tilstande, hvor de ligesom TV2 går ind og skælder ud, hver gang en person overtræder reglerne for god tone.

Jeg har modtaget et par ældre eksempler fra Benjamin Rud Elberth. Det første er er fra Jyllands-Posten, der henviser til deres regler om god debattone og beder en debattør om at rette sig herefter – ellers bliver kommentaren slettet. Heldigvis er debattøren i dette tilfælde selv interesseret i at slette sin kommentar.

Jyllands-Posten god debattone

Det næste eksempel er fra 2011 og viser, hvordan Henrik Andersen også må ind og fortælle, at debattørerne er velkomne til at finde et andet sted, hvis ikke de ændrer deres sprogbrug og respekterer sidens kodeks.

Venstre god tone

Opfordringerne

Flere steder på nettet bliver du lige nu opfordret til at holde en god tone, inden du skriver et indlæg eller kommenterer på debatten. Du kender allerede fra Facebook, Twitter, Instagram og flere fora, hvor du bliver spurgt til, hvad der sker lige nu eller hvad du har på hjertet.

Hos Den Blå Avis, dba.dk, er denne tekst erstattet af “Hold den gode tone…”.

DBA

Selv på Kforum har man valgt at uddybe, hvordan man sikrer sig en sober debat og holder den gode tone hele vejen.

KForum

Opdateres løbende med flere eksempler



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top