Markedsføring på Instagram

thumb_instagram002

Hvad må vi egentlig som instagrammere, når det kommer til gaver og krav om sponseret indhold?

Skjulte reklamer er i strid med markedsføringsloven, og afsenderen af en reklame skal derfor tydeligt vise over for modtageren, at der er tale om en reklame.

Sådan står det tydeligt i Forbrugerombudsmandens retningslinjer om reklameidentifikation.

Mange instagrammere og såmænd også bloggere modtager gaver og indgår aftaler om sponserede indlæg. Men hvornår er noget en gave, hvornår er du del af reklame, og hvordan undgår du at medvirke til at lave skjult reklame?

Præmissen for gaver

Lad os lige få præmissen for en gave på plads: En gave er ikke en gave, hvis der forventes en modydelse.

En virksomhed kan derfor godt sende et produkt til dig som blogger eller instagrammer i håbet om omtale. Men præmissen  for gaven er, at der ikke indgås en aftale.

Derfor kan der heller ikke kræves omtale af et produkt, hvis du får en gave. I så fald er det ikke længere en gave. Og så er vi ude i, at det tydeligt skal fremgå, at indholdet er sponseret, og hvem det er sponseret af.

Det har Forbrugerombudsmanden formuleret således:

Det forhold at en erhvervsdrivende giver en gave eller stiller en vare til rådighed for andre, uden at modtageren forpligtes til at bruge produktet på en bestemt måde, kan ikke betegnes som en reklame.

Sponseret indhold

Der er intet juridisk problem i at omtale produkter, du har modtaget fra en virksomhed, så længe sponseringen fremgår tydeligt af dit indlæg. Du er forpligtet til at informere dine følgere om præmisserne for dine indlæg, hvis du har indgået aftale om eksponering af et særligt produkt. Alt andet vil være såkaldt skjult reklame. Det er aftalekravet, der er centralt her. Hvad enten du får betaling eller ej, så skal du behandle det som sponseret indhold, hvis du indgår en aftale.

Alle gaver, aftaler, rabatter og penge, du modtager med formålet om omtale, tagging eller anden form for reklamation skal tydeligt angives som sponseret indhold.

Det har Forbrugerombudsmanden formuleret således:

Reklameringen må selvfølgelig udformes, så alle kan se, at der er tale om reklame.

Hvis du er i tvivl

Er du i tvivl, er det bedre at være på den sikre side. Du kan altid skrive #sponsered eller på anden måde tydeliggøre, at det er et produkt eller indlæg, du har modtaget fra en virksomhed eller anden part.

Husk også, at skattelovgivningen stiller krav til dig om beskatning af dine indtægter. Her er tale om alle indtægter, hvad enten det er gaver, sponseringer eller penge. Værdien af dine indtægter skal opgives til skat.



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top