Medieudviklingen 2014

DR

Så er DR ude med deres årlige tal på medieudviklingen i Danmark.

Kort fortalt er der kommet nye spillere på banen. Der er vist ingen tvivl om, at jeg er stor fan af Snapchat og har derfor glædet mig til at se, hvordan billedet så ud i år. Og lidt overraskende har det faktisk vundet større udbredelse end Instagram og Twitter i daglig anvendelse.

Det glæder mig at se nogle friske tal på Snapchat, der viser noget af potentialet for mediet – særligt hos de helt unge. I hvert fald er Snapchat det sociale medie lige efter Facebook, der bliver brugt mest på både daglig og månedlig basis. Derudover glæder jeg mig til at se, hvad et medie som Pinterest har at byde på i 2015. I 2014 var der 1 %, der dagligt benyttede sig af tjenesten.

Generelt er vi mest optagede af at tilgå det vi vil se og høre, når vi vil se og høre det. Derfor vinder tablets og streaming også større indpas.

Facts om danskernes medieforbrug

  • Ikke overraskende bruger 59 % af danskerne dagligt Facebook (73 % bruger det månedligt).
  • Sidste år udgjorde streaming 12 % af det samlede tv-forbrug. Det udgør i år 17 % af forbruget.
  • Vi ser kun 7 min. mindre tv end sidste år, men forbruget ligger i højere grad hos streaming-tjenester som Netflix.
  • Tablets vinder indpas.
  • Vi vil selv vælge, hvad vi ser. Derfor har 2 % cable cuttet (det vil sige, at de har droppet deres tv-pakke helt uden at oprette en ny), 6 % har cable shavet (det vil sige, at de har skåret ned på deres tv-pakke), mens 11 % overvejer.
  • Youtube er populært blandt børn og unge. 38 % af de 7-12-årige bruger YouTube dagligt eller næsten dagligt, og 73 % bruger YouTube ugentligt.
  • 61 % bruger second screens, mens de ser tv. 2 % producerer indhold til de sociale medier, der relaterer sig til det de ser i tv.

LÆS OGSÅ Astrid Haugs 10 facts om danskerne på sociale medier



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top