Overvågning og monitorering af sociale medier

Tools

Jeg spurgte på Twitter, hvilke værktøjer folk brugte til overvågning og analyse af deres sociale medier. Her er, hvad der kom ud af det.

Jeg var interesseret i at finde de bedste værktøjer, så det er altid interessant at høre, hvad andre bruger – nybegyndere som eksperter.

Og normalt ville jeg starte med Twitterhjernen på Twitter #twitterhjerne. Twitterhjernen fungerer rigtig godt til rigtig mange basale ting. Profilen har mange følgere, og hvis dit indhold er relevant nok, er der stor sandsynlighed for at få retweets.

LÆS OGSÅ 3 grunde til at være på Twitter

Jeg satsede dog på, at det ville være nok at bruge de to mest brugte hashtags om sociale medier i Danmark #smdk og #somedk (foretrækker selv at bruge #smdk).

 

Her er så mine følgeres best of:

Twitters søgefunktion

Charlie Stjerneklar ‏ gjorde opmærksom på, at Twitter for nylig har udvidet mulighederne for at søge blandt tweets på Twitter. Det gælder også egne tweets, som måske kan være ret brugbart en gang i mellem.

 

Den nørdede

Mikkel Krogsholm  fortalte om R-stats, der er et open source statistikprogram, der kobler sig direkte på Twitters API. Det er et gratis stykke softeware, der tilsyneladende kan lave en masse lækre magiske grafer.

 

De tilgængelige

Der er en lang række af platforme og værktøjer, der tilbyder meget af det samme. Selv bruger jeg Tweetdeck og Hootsuite rigtig meget til at planlægge aktiviteterne på Twitter. De to platforme er meget simple og kan lidt af det samme. Hvis jeg skal fremhæve nogle funktioner, så er det muligheden for at dele Twitter op i samtaler gennem søgeord eller hashtags. Det giver dig et news feed, der er relevant kun for dig, og du kan hurtigt overskue, hvornår der er en samtale, du skal deltage i.

Derudover er Overskrift.dk uundværlig for enhver. Her kan du se, hvad der trender, hvem der trender, hvor der bliver snakket om hvad og meget meget mere. Det er simpelt og genialt!

Janne Bavnhøj  nævnte de samme to platforme, men havde også en række yderligere brugbare overvågningssider. Hun nævnte blandt andet Mention, der gør det muligt at søge på tværs af sociale medier på søgeord eller hashtags, hver gang de nævnes. Iconosquare er analyse og statistik af din Instagram. If This Then That er en opskrift til, hvordan du handler rigtig smart på de sociale medier – personliggør alle handlinger, f.eks. hvis du bliver tagget på Facebook, så gem billedet i min Dropbox. Komfos platform kræver en større forklaring. Her finder du det hele, hvis ikke du kender det, så tjek det ud.

Anders Bak  bruger også primært Overskrift.dk og Tweetdeck. Han har også forsøgt sig med , der tilbyder et overblik over dine nyheders læsere og besøgende. Anders er redaktør på TV2 Nyhederne, så MyNewsDesk giver ikke lige meget mening for alle.

Kasper Villum Jensen  nævner også både Tweetdeck, Hootsuite og Komfo. Herudover har han en lang række af andre muligheder i form af Snapbird, der nok burde indgå i ovenstående omkring Twitter-søgninger. Socialbakers tilbyder social media insights og månedlige rapporter, Edgerankchecker er en del af Socialbakers og er en platform til at øge din fan engagement og til analyse af dit publikum på Facebook. Whale analyserer trends gennem data fra Facebook. Det er et super værktøj til at give præcise tal på, hvad der rører sig og hvilke opdateringer, der hitter.

 

Google over alt

Sidst men ikke mindst – vi kommer ikke uden om det der Google. Både Janne, Anders og Kasper nævner Google. Det lader til, at Google er blevet uundværlig. De tilbyder efterhånden også hele pakken. Særligt Google Alerts, hvor du i stil med Mention kan sætte en overvågning op og få underretninger om, når bestemte ord eller hashtags nævnes. Ingen overvågningsliste uden Google Analytics, der kan bruges i forbindelse med den daglige overvågning og analyse af alle dine sociale medie-kanaler og -data.

 

Pinterest

Følg også min opslagstavle på Pinterest, hvor jeg har samlet en lang række forskellige digitale værktøjer.

Følg Mads Keilbergs opslagstavle Værktøjer på Pinterest.

 

Fortæl også gerne hvilke værktøjer, du bruger til at holde styr på dine sociale medier.



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top