Politikere høster vælgere på Snapchat

thumb_snapchat005

Der er to kandidater, der skiller sig ud op til valget til Europaparlamentet. De hedder Samira Nawa og Teis Volstrup.

Fælles for de to kandidater er, at de begge fører valgkamp på det sociale medie Snapchat. Snapchat er et relativt ungt medie – både fordi det stadig er lidt nyt, men også fordi brugerne er yngre end på andre sociale medier.

Vi har også set den konservative kandidat Nichlas Vind føre valgkamp på dating-appen Tinder, mens SF’s Margrethe Auken har brugt digitale talende plakater som del af sin valgkamp.

Her kommer først en kort introduktion til Snapchat i politik og valgkamp

 

Snapchat og politik

Jeg synes jo, at det er fantastisk at se valgkampen også spille sig ud på Snapchat. Jeg har tidligere skrevet om, hvad det er Snapchat kan, hvorfor det giver mening for brands at være på eller for personer, der vil brande sig selv. Også politikeren.

Som politiker har du mulighed for at ramme et ungt segment, og særligt for førstegangsvælgerne kan det være spændende at se politikerne træde lidt ned i øjenhøjde. Der er som regel langt fra den gængse borger til politikerne. Men det gode ved stort set de fleste sociale medier er, at politikerne har mulighed for at være lidt mere “menneskelige” og give lidt personlighed, der er til at forstå.

Det er okay også at spille lidt på følelserne en gang i mellem. Man skal ikke underkende, at der kan være stemmer i det.

Brugere af Snapchat bruger mediet ligesom sms’er. De kommunikerer med det. De sender billeder af hverdagsmomenter, sender spørgsmål og opdateringer og forventer i lige så høj grad et svar tilbage, som var det en sms. Det er altså adfærdsmønstrene på appen, der er særligt interessante. Og det gælder specielt politisk.

 

Snapchat i valgkamp

Hvad kan Snapchat så i en valgkamp? Der er ingen tvivl om, at Snapchat kan give lidt nærhed, som ikke findes i lige så høj grad på de andre sociale medier.

Der er mange fordele ved selve appen, idet man kan ramme sine venner ligesom med sms’er. Det er en stor fordel, at vennerne får notifikationer, fordi du sender dine snaps direkte. Det gør det hele meget mere personligt, og folk er generelt også langt mere tilbøjelige til at svare netop på grund af denne følelse.

Når du modtager en notifikation om, at du har fået en snap, så er sandsynligheden for, at du åbner den og læser, hvad der måtte stå, også ret stor. Du har derfor gode muligheder for eksponering og for at få budskaberne ud. Og der er en god sandsynlighed for at folk forholder sig til det, hvis du beder dem om det.

 

Strategien og Snapchat

Brug mediet, hvis du vil kommunikere med de unge, lige præcis hvor de er. Alle er nysgerrige, så husk at svare.

Differentier din brug af mediet i forhold til andre sociale medier.

Giv personlige adgang til dig selv. Du har muligheden for at tage alle med om bag scenen. Hvad er der bag scenen? Vis os det!

Overvej selvfølgelig, hvordan du vil bruge et nyt medie strategisk. Vil du i kontakt med vælgerne? Så sæt en masse tid af til det. Vil du vise, hvordan en politisk dag ser ud? Så start med morgenmaden. Vil du gøre politik forståeligt? Så sørg for at forenkle budskaberne. Vil du have folk op af sofaen? Så giv dem en grund til at stemme på dig.

Ulempen kan være, at Snapchat er et tidskrævende medie. Det kan være, at det er barrieren for dig. Men det ville næsten være ærgerligt. Mon ikke også vi vil se en lang række folketingskandidater på Snapchat, når Folketingsvalget nærmer sig i 2015.

Skriv gerne, hvis du har spørgsmål eller erfaringer, du vil dele.

 

Teis Volstrup

teis v

Teis er kandidat fra Socialistisk Folkeparti. Han har allerede fået en del medieopmærksomhed omkring hans brug af Snapchat i en valgkamp. Han var også den første af de to, der brandede sig på det, så mon ikke også, det giver ham en hel del unge stemmer. Jeg spår ham et godt valg!

 

Samira Nawa

samira

Samira er kandidat fra Radikale Venstre. Hun har stået lidt i skyggen af Teis i forhold til at få medieomtale vedrørende brugen af Snapchat. Men det giver bare aldrig lige så meget at være nummer to. Det lader dog til, at hun har godt fat i mediet og hiver os alle med rundt både privat, fra talerstolen og til paneldebatter. Det bliver uden tvivl en fordel for Samira, at hun har været så aktiv på Snapchat!

 

God snapping.



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

2 kommentarer

  1. Pingback: De digitale politikere | Keilberg & Christiansen

  2. Pingback: Danske politikere på Snapchat | Keilberg & Christiansen

*

Top