Valget er netop overstået og regeringsforhandlingerne er i gang. Influencer Marketing har trendet de seneste år, så derfor hoppede danske politikere og politiske partier også med på trenden. Nu skulle influencers hive stemmer hjem til folketingskandidaterne.
Vi har aldrig før set så gennemsigtige annoncebudgetter (skyldes Facebooks øgede fokus på gennemsigtighed – eller forsøg derpå). Det betyder, at medierne skrev op og ned om, hvilket parti der nu havde flest aktive annoncer og brugte de største budgetter. Noget af budgetterne blev også brugt på influencers, for hvordan skulle partierne ellers blive ung med de unge?
Herunder finder du et par eksempler fra den seneste valgperiode, hvor danske politiske partier har brugt influencers i jagten på stemmer. Det handler blandt andet om Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Venstre, De Konservative og Liberal Alliance.
Influencers i dansk politik
Socialdemokratiet: Folketingsvalget 2019 med Anna Briand, Folketingsvalget 2019 med Frederik Truslev
SF: opdateres
Konservative: Debatpanel om opdragelse med Kristine Sloth og hele debatpanelet er her
Venstre: Folketingsvalget 2019 med Anders Hemmingsen
Radikale Venstre: Valg til Europa-Parlamentet 2019 med Julia Sofia Aastrup
Liberal Alliance: Skolevalg 2017 med Albert Dyrlund
Initiativet: Rasmus Kolbe lavede en dokumentarserie for TV2 Lorry, hvor han jagter demokratiet. Her interviewer han blandt andet partiet Initiativet (dog ikke betalt)
I skrivende stund har hverken Enhedslisten, Alternativet eller Nye Borgerlige brugt influencers (juni 2019).
Siden opdateres…
Læs mere om influencere i dansk politik her:
Mette Frederiksen bruger ung YouTuber
Mette Frederiksen sælger politik til de unge vælgere
Danske partier jagter stemmer på YouTube
YouTube-stjerne hyret til politisk reklame
Mode- og makeup-blogger skal ramme de unge for Radikale Venstre
Influencer: “Partierne har ikke eneret på demokratiet”
Partier flirter med YouTube-stjerner i jagten på unge vælgere