SEO – The basics

thumb_web002

I takt med at der er kommet flere og flere websites, så er konkurrencen om synlighed også blevet større. Synlighed kan opnås på mange forskellige måder, og en af dem er ved hjælp af Search Engine Optimization (SEO). Denne artikel dækker det helt basale, og vil forsøge at forklare de grundlæggende principper bag SEO’en.

Alle websites bliver indekseret på Google baseret på deres relevans i forhold til specifikke søgninger. Lidt firkantet; så har Google en masse små robotter, som støvsuger nettet og “ser” hvad der bliver skrevet om og linket til. Det er på baggrund af de informationer, at de forskellige websites opnår deres placeringer. Søger du på “Poker” på Google.dk, så er det Partypoker.com’s danske site, der ligger nummer et (efter betalte Ad Words). Er det fordi at det er det bedste Poker website? Nej, det er det ikke nødvendigvis. Det er bestemt muligt. Men de kan sagtens have hjulpet siden lidt på vej. Og her er hvordan.*

On page optimering

Hvis et website skal dukke op på Google når der søges på noget, så kræver det (åbenlyst), at siden har noget indhold, der relaterer til søgningen. Det er her at første del af SEO’en starter. De små robotter leder efter nøgleord i sidens indhold. Det kan være i brødteksten, overskriften eller sidens meta tekst. Afhængig af hvor på siden at nøgleordet (eller nøgletermen, hvis der er flere ord. Eksempelvis: “sorte bukser”) er, vurderer robotterne, hvor relevant det er for søgningen, og placerer herefter de mest relevante sider højest oppe på listen. Det nytter altså ikke noget at du har en hjemmeside med opskrifter fra Island, og ikke nævner det i din menu eller i dine overskrifter.

On page optimeringen fokuserer på disse ting. Hvis et site er struktureret korrekt, og har de relevante nøgleord indbygget i menuen, meta teksten, overskrifterne, billedteksterne, indholds tags og brødteksten, så er det nået et godt stykke af vejen. Det er med andre ord, alle de ting som ejeren af et website selv har mulighed for at rette. En del bruger i dag WordPress (det gør vi også), til at drive deres sider. Her er det gjort overraskende let for selv nybegyndere, at håndtere on page optimeringen af deres side.

Eksempel:

Website A: Første menupunkt er “Spil nu”

Website B: Første menupunkt er “Spil Poker nu”

Her er Website B bedre optimeret i deres menu i forhold til nøgleordet “Poker” end Website A. De vil derfor (meget firkantet skåret ud) opnå en højere placering.

Det handler altså om at få så meget relevant information ud på ens side. Og meget gerne de rigtige steder og i den rigtige mængde – Man må nemlig ikke overoptimere!

Off page optimering

On Page delen kan få en et godt stykke af vejen, og er i lidt grove træk, den helt reelle måde at lave sin SEO på. Men som følge af øget konkurrence, er det blevet normen snarere end undtagelsen, at man får et lille skub ude fra. Her kommer Off Page delen ind.

Off Page optimering kan gøres på flere forskellige måder. Fælles for dem alle er, at de benytter sig af eksterne effekter, som en ejer af et website ikke selv kan kontrollere. Det mest benyttede er at hyre et SEO bureau, som arbejder med blog netværk. Et blog netværk er, som navnet fint antyder, et netværk af blogs, der er kontrolleret af et bureau. Bureauet kontrollerer, hvad der bliver skrevet af indlæg, og hvad der specifikt bliver linket til i de indlæg. Afhængig af hvor troværdigt (i Googles robotters øjne) bloggen er, jo mere tæller linket og omtalen. Det er ikke specielt demokratisk, og et link eller et klik, har ikke samme værdi. Det afhænger helt af hvor det kommer fra. Et link fra et af de store dagblade (pol.dk, jp.dk, b.dk etc.) tæller væsentligt mere end et fra PernillesSygtLækreModeverdenOgKageopskriftIndeks.dk. Med mindre at man rent faktisk skriver om mode og kager, og at vi antager at Pernille har 1.000.000 unikke danske brugere på månedlig basis. I det tilfælde, så vil Pernilles link være meget positivt.

Eksempel:

Website A: Er nævnt som en god pokerside i en artikel på Pernilles kageblog, og får 28 unikke besøgende her fra. 

Website B: Er nævnt som den bedste online pokerside på eb.dk i deres Elektronik & Spil sektion, og figurerer som mest læste artikel på forsiden. De modtager (for eksemplets skyld) også 28 unikke besøgende som følge af artiklen. 

Her er vil Website B’s besøgende (og kliks) tælle mere end dem fra Pernilles blog. Det skyldes relevansen af artiklen i forhold til hvor den er udgivet, og en samlet vurdering af eb.dk som værende mere troværdig end den private blog. Website B vil altså placere højere på “Poker” end Website A, på trods af samme antal nye besøgende/klik. 

Så jo flere links der kommer til ens hjemmeside eksternt fra, jo højere vil Google vurdere relevansen. Det vil, som oftest, medføre en højere placering, og derved en højere grad af synlighed. En anden måde er at få folk til fysisk at klikke sig ind på siden. Og ja. Det kan man sagtens betale sig fra. Der er rigeligt med steder, hvor man kan købe sig til traffik. Det er dog ikke altid den smarteste måde at skubbe sig foran i køen på.

Gråzonen

Når der er tale om optimering, så vil der altid være en gråzone. Nogle er fortalere for det, der kaldes White Hat SEO, og som i bund og grund siger, at man ikke må gøre noget for unaturligt at fremme ens placering. Det vil sige, at eksterne links der ikke er opstået organisk, er forbudt område, og at alt mere eller mindre skal komme af sig selv.

Modsvaret er Black Hat SEO, der benytter sig af alle de tricks, der overhovedet er i bogen. Tekst på siden, som er skjult og gemt væk af matchende baggrundsfarve. Links fra de fjerneste afkroge af verden og en hær af kinesere, hvis eneste job er at refreshe et givent site med en skiftende IP adresse. Målet er her at få en side så hurtigt frem som overhovedet muligt. Det er den kortsigtede af de to strategier.

Et sted midt imellem finder man Grey Hat SEO. Det er vel i virkeligheden den de fleste bureauer benytter sig af. Her sørger de for at sitet er struktureret korrekt, og at der er de relevante nøgleord i teksterne, således at fundamentet for deres Off Page arbejde er optimale. Herefter bruger de enten et privat lokalt blog netværk, eller en af de større sammenslutninger der eksisterer, til at sende links til deres kunder. Alt sammen inden for rimelighedens grænser, og i et omfang og tempo, der ikke betragtes som et forsøg på snyd af Google.

Fordi er der noget man ikke vil, så er det at ende på den gale side af stregen i forhold til Google. Det måtte BMW sande i 2006, da de blev erklæret skyldige i at manipulere med deres sides placering. Det kostede et par år med en page rank 0.

Men hvor går den grænse så? Det er svært at sige. Google er ikke specielt informative når det kommer til det, så oftest må bureauerne benytte sig af såkaldte “burner sites”, hvor de presser den alt hvad de overhovedet kan, indtil de fremprovokerer en negativ reaktion fra Google. På den måde ved de hvor langt de kan gå uden at kompromittere deres kunders sider.

Det er her at fårene bliver skilt fra bukkene når det kommer til kompetente SEO folk. Er bureauets Head of Search i stand til at forudsige konsekvenserne af den seneste opdatering af Googles algoritmer? Kan han/hun forberede sine kunders sites på ændringerne? Opstiller de realistiske, målbare og seriøse afstemninger? Og sidst men ikke mindst; leverer de vedvarende positive resultater og lever op til det lovede?

Meget mere SEO 

Det var den helt generelle og korte gennemgang af hvad SEO er. Der vil løbende komme flere artikler, der går dybere ned i de enkelte elementer, såsom udvælgelse af søgeord, værktøjer til on page optimering, spin tekster, overoptimering, SEO som marketingsstrategi og meget andet.

 

*Skribenten har intet kendskab til Partypokers SEO strategi, såfremt de har en. Det er et tilfældigt eksempel, og kan direkte overføres til alle andre typer af sites i andre brancher. Søgningen er foretaget d. 1. December, 2014. 



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top