Shitstormen ramte Jensen’s Bøfhus

Jensens Bøfhus

En af de mest omtalte restauranter i Danmark de sidste par døgn har været Jensen’s Bøfhus. Men er det skadeligt?

Familierestauranten rendte ind i en kæmpe storm af brok af på de sociale medier. Og her er det særlig Facebook, der har sat sindene i kog.

Det vidner mest af alt om, at man som stor kæde nogle gange skal passe en anelse mere på, inden man ytrer sig om noget meget specifikt.

Vi har set det mange gange før, hvordan en shitstorm udvikler sig fra mindre drillerier, henover mobiliseringen af hadesider til et klimaks, hvorefter det ofte bliver glemt lige så hurtigt, som det blev startet.

 

Situationen hos Jensen’s

Kæden har været en tur i retten. De ville ikke finde sig i, at Jensens Fiskerestaurant brugte samme navn. Det har gjort ondt på den lille restaurant, der nu må ud og finde et andet godt dansk navn til sin restaurant. Vi snakker om en lille fiskerestaurant i Sæby.

Bøfhuset fik medhold i Højesteret. De vurderede, at brugen af Jensen’s er en utilbørlig udnyttelse af Jensen’s Bøfhus’ varemærkes særpræg og renommé. Fiskerestauranten måtte derfor punge ud med 200.000 kr. i erstatning.

 

Davids møde med Goliath

Store Jensen har altså trynet lille Jensen. Og det går ikke ubemærket hen. Over 100.000 har liket Facebook-siden “Boykot Jensen’s Bøfhus” og hashtagget #jensensboefhus har været flittigt brugt i forbindelse med kritik og smådrillerier på især Facebook, Instagram og Twitter.

Det vidner om ualmindelig dårlig krisehåndtering, når Jensen’s Bøfhus melder ud, at kunder jo må forstår sagen. Det har ikke ligefrem hjulpet på hele sagsgangen og eksplosionen af kritikken. Man skal træde mere varsomt som større virksomhed.

Vi har set andre tilfælde, hvor stor spillere kommer i konflikt med minoriteter. Senest i foråret, hvor Spar Nord Københavns formand valgte at træde af på grund af anklager om homofobi. Banken fik den helt store tur på Facebook og Twitter, fordi de havde skrevet et negativt stillet høringssvar over for forslaget om at omdøbe pladsen, hvor banken har hjemme, til Regnbuepladsen. Det blev tolket som en afstandtagen over for det homoseksuelle miljø.

 

Er de kunder i butikken?

Det er sådan set underordnet. Og det er langtfra sikkert, at dem, der råber højest på de sociale medier, til daglig er kunder på Bøfhuset. Jeg gætter på, at mange af dem sikkert ikke har haft foden inden for siden konfirmationsalderen, hvor all you can eat soft ice-maskine med fri drys var et kæmpe hit.

Jeg gætter også på, at ligesom med mange andre shitstorms, så er det ovre lige om lidt. Det handler om at kunne navigere i det, så længe det står på for at minimere skaderne. Men mon ikke, at Jensen’s Bøfhus ikke lider den store last, når nu kritikken ikke kommer fra kunder af butikken?



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

Top