#SMWstatistik var det mest omtalte hashtag på den sidste dag af Social Media Week i København. Vi giver dig alle de tal, du har behov for at kende.
Hvis du vil vide mere om, hvilke sociale medier danskerne burger, så blev der præsenteret en lang række interessente tal fredag morgen. Danmarks Statistik, Infomedia, DR Medieforskning go Overskrift.dk gav set fulde overblik i en 2,5 times lang session. Du er nu i gang med at få det fulde billede af danskernes brug af #smdk.
LÆS OGSÅ den fulde Storify her (engelsk)
We've just received a storify from @MKeilberg about #SMWstatistik – check it out here: https://t.co/cNkk0aZfJl #smdk
— SMW Copenhagen (@SMWCPH) 1. marts 2015
Her er en kort sammenfatning over en række af hovedpointerne fra eventet.
#SMWstatistik i tal
Flest kvinder bruger sociale medier.
Ikke overraskende så er det mest kvinder der bruger SoMe. #SMWstatistik #smwcph pic.twitter.com/rlpAvHMo9S
— Trine Dalsgaard (@Trine_Dalsgaard) 27. februar 2015
Ingen overraskelser – Facebook er størst. På Twitter er der flest mænd, men på Instagram er der flest kvinder.
På Twitter er der flest mænd – mens det er omvendt for Instagram. #smwstatistik pic.twitter.com/TncY4cfvuv
— Heidi Engkjær (@engkjaer) 27. februar 2015
I Europa er det danskerne, der er mest aktive på sociale medier.
Danmark går forrest i EU, i brugen af de sociale medier! #smwstatistik pic.twitter.com/LQ26sdqr4W
— InfomediaDk (@InfomediaDk) 27. februar 2015
Der er 288 mio. aktive brugere på Twitter. De skriver 500 mio. tweets per dag. Det er 6.000 tweets i sekundet.
288 mio aktive brugere. Antallet stiger ikke særligt meget, men mediet bruges nu heftigt hver dag. 500 mio tweets pr dag #smwstatistik
— Anette Damgaard (@Medielover) 27. februar 2015
Der er 270.000 danske Twitter-profiler, men kun 70.000 af dem er aktive. Det vil sige, at det inden for den seneste måned har tweetet minimum en gang.
270000 danske Twitter profiler siger @overskrift men kun 70000 aktive (seneste måned) #somedk #smwstatistik
— Henrik Bautz (@Hbautz) 27. februar 2015
Her er det fulde Twitter-overblik.
Twitter stats samlet i et billede. #SMWstatistik #smwcph pic.twitter.com/eEvD80Bdwg
— Trine Dalsgaard (@Trine_Dalsgaard) 27. februar 2015
I 2014 blev der tweetet 24 mio. gange. 18 mio. af disse var originale tweets, mens 8 mio. var retweets. Danskerne lytter og deler.
26 mio DK tweets i 2014 – 8 mio retweets – 18 mio originale tweets #smwstatistik #smwcph
— Thomas Olsen (@tholsen1) 27. februar 2015
Vi tweeter mest i hverdagene, og lørdag slapper vi af. På Instagram er det omvendt.
Lørdag slapper vi af…. RT @Trine_Dalsgaard: Sådan her tweetes der i løbet af ugen. #SMWstatistik #smwcph pic.twitter.com/JITmHerach
— Astrid Haug (@astridhaug) 27. februar 2015
Her er top 10 over danske hashtags. Vi skriver om politik, sport og musik.
Mest anvendte tags: Politik, musik og sport #SMWstatistik pic.twitter.com/8xJl9Eb5mb
— Christian Loiborg (@Loiborg) 27. februar 2015
De sociale medier sætter dagsordenen og er forud for omtale på de store medier.
Social (den blå) satte dagsordenen for redaktionelle medier (rød) ifm. #vasegate #smwstatistik #dkmedier pic.twitter.com/0qoVoGGTO7
— Martin Skov Hyldahl (@SkovHyldahl) 27. februar 2015
Herunder er de vigtigste pointer fra DR Medieforskning. De unges vej til de sociale medier starter eksempelvis med spil. Forskellen på unge drenge og piger er, at pigerne allerede i en alder af 10-12 år er hardcore brugere af sociale medier.
Tweens vej til sociale medier begynder i spil (med f.ex. chat) #SMWstatistik pic.twitter.com/tcvNqv1nlc
— Stefan Bøgh-Andersen (@nitoen) 27. februar 2015
Afsluttende lidt statistik over morgenens event, der som sagt var det mest omtalte på Twitter hele fredagen. Top tweep til eventet var Anette Damgaard, @Medielover.
Delings amok af #smwstatistik eventet. Top tweeps er @Medielover @Trine_Dalsgaard @miefalken @Hbautz @bavnhoej http://t.co/mIEYjimXD5
— Stefan Bøgh-Andersen (@nitoen) 27. februar 2015