Snapchat geofiltre

snapchat-geofiltre-koebenhavn_keilberg-og-christiansen

Snapchats geofiltre er en måde at udtrykke sig på og være sammen om lokalsamfund og byer. Men når Snapchat åbner op for deres On Demand-Geofilter, så lover jeg dig, at forretninger, virksomheder og politikere kommer til at bruge det til at ramme dig med budskaber, når du geografisk er i nærheden af dem.

Du kender det sikkert allerede. Filtre og Geofiltre på Snapchat har eksisteret et stykke tid nu. Men i Danmark har vi kun én slags Geofiltre, og det er dem, der kaldes Community-Geofiltre (fællesskabsfiltre). Det er dem, der er i de fleste større byer, og en gang imellem støder vi også på filtre koblet til mærkedage. I flere andre lande kan du også få et On Demand-Geofilter, hvor virksomheder eller personer kan købe sig til et geofilter, de selv designer og tilpasser til et geografisk afgrænset område. Det kunne være en festival, et politisk statement op til et valg, et tilbud i en forretning eller lignende. Det er en effektiv måde at få folk til at dele dit budskab eller tale om dit brand på, hvor det er brugerne selv der styrer, hvad de vil koble sammen med dit Geofilter.

snapchat-geofiltre

 

Eksemplerne

Der er mange gode eksempler på, hvordan man kan få integreret både budskaber og brands i udenlandske cases – særligt amerikanske kampagner. On demand er dog også åbent flere andre steder som eksempelvis England. Her har jeg listet et Geofilter for et Arnold Sports Festival 2016, Burger Kings reklame for en ny grillet hotdog, og Spotify’s festival The Spotify House 2016.

Læs også Dem skal du følge på Snapchat

Det er blot tre eksempler, og forleden da H&M lancerede deres Kenzo x H&M-kollektion var der i både USA, Australien og England (som minimum) mulighed for at snappe fra butikken med et Geofilter designet til dagen for at fortælle vennerne, at man kom først ind og fik fat i den bluse, man gik efter – eller at de skulle tage at komme afsted til nærmeste H&M. McDonalds gjorde det forleden (dagen efter J-dag) med et Geofilter af en burgermenu, og det er jo netop den slags, der virker: Timing og budskab til den rette målgruppe. Jeg gad godt at se, hvor mange gange det Geofilter er blevet sendt rundt af tømmermændsramte unge (formentlig er det en kampagne med afsæt i England, hvorfor de har haft mulighed for at lave den slags Geofilter i Danmark).

on-demand-geofilter-eksempel

Igennem præsidentvalget i USA har vi også set flere eksempler på, hvordan flere af kandidaterne under Primærvalget brugte sponsorerede Geofiltre, som amerikanerne mødte på valgsteder, udvalgte colleges, malls eller lignende. Senere har vi set, hvordan de to præsidentkandidater har brugt det under store forsamlinger eller til tilsvininger af hinanden. Her har jeg listet et Geofilter fra Hillary fra Primærvalget den 7. juni 2016, tilsvarende fra Donald Trump og Bernie Sanders.

on-demand-geofilter-usa-valgkamp

I København er der flere forskellige Geofiltre, og nogle af dem skifter en gang imellem. Der er endda filtre at finde ned på hvert enkelt brokvarter (f.eks. Nørrebro, Vesterbro og Østerbro). Men vi venter stadig på On Demand-filtrene i Danmark.

snapchat-geofiltre-koebenhavn

Hvis du er mere interesseret i de danske Fællesskabsfiltre, så har Lars Østergaard lavet en samling over den slags. Dem kan du se på bloggen Ambivalent her.

Er du interesseret i at høre mere om, hvad man kan bruge Geofiltrene til, eller hvad du kan få ud af On Demand-Geofiltrene, når de bliver tilgængelige, så skriv i kommentarfeltet eller ring til mig på 2460 8885.


Læs også mere om Snapchats Geofiltre på deres side her.

Eller skab dit eget Fællesskabs-Geofilter og ansøg om det her.



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top