Statistik og trends om internettet 2019

Der findes meget statistik og mange trends om internettet og sociale medier. Jeg har her samlet et udsnit af den statistik, jeg selv synes er interessant og værd at dykke ned i. Det er også nogle af de tal, jeg henviser til, når jeg bliver spurgt eller skal foreslå aktiviteter for mine kunder hos Holm Kommunikation.

De færreste kan undvære Facebook appen – 47 % af de adspurgte danskere om at undvære sociale medier (Audience Project, oktober 2019)

Danskernes medieforbrug steg med knap 25 % efter nedlukningen af Danmark i forbindelse med COVID-19 (Mindshare, marts 2020)

Sociale medier

Danmark er det land i EU, hvor den største del af befolkningen (81 %) mellem 16 og 74 år anvender sociale netværkstjenester f.eks. Facebook eller Instagram (Danmarks Statistik, marts 2020)

Andelen af danskere der dagligt benytter sociale medier, ligger fortsat højt på 78 %, og er ikke faldet de seneste år (Danmarks Radio, januar 2020)

Flest danskere poster indhold på Snapchat ugentligt – 47 % (Audience Project, oktober 2019)

Flest danskere klikker på reklamer på Instagram – 13 % (Audience Project, oktober 2019)

Henholdsvis 3 % og 22 % mener, at sociale medier har en meget positiv og positiv effekt på deres liv (Audience Project, oktober 2019)

Facebook er det social medie, som flest danskere (47 %) ikke kan undvære (Audience Project, oktober 2019)

10 % af danskerne har overvejet at forlade Facebook, 2 % har overvejet at forlade Instagram, 1 % har overvejet at forlade Snapchat eller YouTube (Audience Project, oktober 2019)

4.100.000 danskere er på sociale medier (Hootsuite/We Are Social, oktober 2019)

97 % mellem 12-18 år og 98 % mellem 19-34 år har en profil på et socialt medier (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Danskerne bruger i snit 1 time og 33 minutter om dagen på sociale medier fordelt på devices (Hootsuite/We Are Social, januar 2020)

TikTok blev downloadet 439.830 gange fra oktober 2018 til oktober 2019 (Statista, november 2019)

47 % af danskerne bruger social medier som kilde til nyheder (Reuters Institute Digital News Report, juni 2020)

Apps

Danskerne har i gennemsnit installeret 21 apps på deres smartphones (Audience Project, oktober 2019)

Danskerne kan ikke leve uden MobilePay. 25 % af danskerne kan ikke undvære MobilePay, mens kun 24 % siger Facebook (Audience Project, oktober 2019)

Flest danskere (46 %) bruger mest tid på sociale medier-/chat-apps, andenpladsen tager mail (42 %) og med 37 % ligger browsers nummer tre (Audience Project, oktober 2019)

40 % af danskerne har inden for de senste 6 måneder brugt sundhedsapps, der måler deres fysiske aktivitet (Dansk Erhverv, november 2018)

45 % af motionister over 15 år anvender digitale tjenester til at dyrke motion eller holde motivationen ved at finde inspiration eller tips til deres træning (Danmarks Statistik, december 2019)

Internet

5.650.000 (98 %) danskere har adgang til internettet (Hootsuite/We Are Social, oktober 2019)

93 % danske husstande har adgang til 100 Mbit bredbånd (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Danskerne bruger i snit 5 timer og 7 minutter om dagen på internettet fordelt på devices (Hootsuite/We Are Social, januar 2020)

Danskernes primære device til at gå på nettet er en smartphone (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

38 % bruger ad blockers (Hootsuite/We Are Social, januar 2020)

I 2019 læste 79 % af befolkningen mellem 16-89 år nyheder, aviser eller nyhedsmagasiner online (Danmarks Statistik, marts 2020)

9 % af danskerne får deres nyhedsbehov dækket ved at læse med på sociale medier og bruger derfor ikke klassiske nyhedsmedier som avis og tv (Danmarks Statistik, maj 2019)

Gadgets / Internet of Things

10 % af danskerne har wearables (Hootsuite/We Are Social, oktober 2019)

31 % af danske husstande har Chromecast i hjemmet (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

17 % danskere bruger stemmestyring og -søgninger månedligt (Hootsuite/We Are Social, januar 2020)

23 % af danskerne har betjent ‘smart home’-produkter inden for de seneste tre måneder (Danmarks Statistik, marts 2020)

Streaming

3 ud af 4 prøvet at streame, og mere end halvdelen af den voksne befolkning streamer ugentligt (Danmarks Radio, januar 2020)

Aldersgrupperne 15-24 år og 25-31 år bruger 4,6 forskellige streamingtjenester (Danmarks Radio, januar 2020)

60 % af 47-75-årige har prøvet at streame (Danmarks Radio, januar 2020)

39 % streamer ugentligt på Netflix, kun 15 % på HBO Nordic (Danmarks Radio, januar 2020)

1 ud af 3 børn under 3 år streamer indhold fra DR ugentligt (Danmarks Radio, januar 2020)

75 % streamer TV via nettet (Hootsuite/We Are Social, januar 2020)

Gaming

Danskere bruger i gennemsnit 34 minutter om dagen på at game (Hootsuite/We Are Social, januar 2020)

52 % af danske mænd og 50 % af danske kvinder spiller digitale spil på mobilen, computeren eller spillekonsollen (Danmarks Statistik, marts 2019)

Danmark var den fjerde mest vindende esport-nation, når det kommer til præmiepenge (over 50 mio. kr.) i 2018 (Vækstfonden, februar 2019)

Musik

Seks ud af 10 kvinder og syv ud af 10 mænd mellem 16 og 74 år hører (streamer) musik via internettet (Danmarks Statistik, januar 2020)

83 % af de unge mellem 15-24 år hører musik via streamingtjenester (Danmarks Radio, januar 2020)

64 % af voksne mellem 32-39 år hører musik via radio (Danmarks Radio, januar 2020)

1 ud af 6 unge hører dagligt musik via mobilens små
indbyggede højtalere (Danmarks Radio, januar 2020)

25 % af de unge mellem 15-24 år opdager ny musik via musikgenkendelsesværktøjer som appen Shazam (Danmarks Radio, januar 2020)

66 % af de 16-89-årige lytter til webradio eller streamer musik (Danmarks Statistik, marts 2020)

Ifølge kulturvaneundersøgelsen 2018 får 39 % mellem 16-89 år adgang til deres yndlingsband via gratis streamingtjenester, f.eks. Youtube eller Spotify (Danmarks Statistik, marts 2020)

37 % hører musik på streamingtjenester mod betaling, f.eks. Spotify Premium, iTunes, YouSee eller Tidal (Danmarks Statistik, marts 2020)

LÆS OGSÅ: Statistik om sociale medier i Danmark 2019



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

En kommentar;

  1. Pingback: Statistik om sociale medier 2019 | Keilberg & Christiansen

*

Top