Statistik om sociale medier 2019

Det er ofte svært at finde hoved og hale i alle de forskellige tal, der bliver udgivet. Jeg har forsøgt at samle de danske tal, jeg selv henviser til, når jeg bliver spurgt eller skal foreslå aktiviteter for mine kunder hos Holm Kommunikation. 

 

Næsten 90 % af danskerne har en profil på et eller flere sociale medier (Danmarks Radio, januar 2019).

Facebook_icon Facebook

Antal brugere:

3.100.000 brugere (Danmarks Statistik, november 2016)

3.573.000 bruger (digitalkommunikation.net, august 2016)

3.900.000 brugere (keilbergchristiansen.dk, april 2017)

3.800.000 brugere (keilbergchristiansen.dk, april 2019)

67 % af danskerne er på Facebook (Danmarks Statistik, november 2016)

70 % af danskerne er på Facebook (Danmarks Statistik, april 2018)

70 % af danskerne er på Facebook (Danmarks Statistik, november 2018)

80 % danskere bruger Facebook (AudienceProject, august 2017)

77 % danskere bruger Facebook (AudienceProject, august 2019)

75 % danskere bruger Facebook (Reuters Digital News report, juni 2019)

77 % danskere bruger Facebook (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Brugsstatistik:

64 % af alle danskere over 12 år bruger Facebook dagligt (Danmarks Radio, januar 2017)

65 % af alle danskere over 12 år bruger Facebook dagligt (Danmarks Radio, januar 2018)

63 % af alle danskere over 12 år bruger Facebook dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

72 % af de 16 til 89-årige bruger Facebook dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)

62 % af danskerne 16+ år bruger Facebook dagligt (Mindshare Connected Life, oktober 2016)

30 % angiver Facebook som en af tre apps, de ikke kan undvære (AudienceProject, august 2017)

94 % af de 15 til 25-årige er på Facebook (AudienceProject, august 2017)

66 % af danskerne har brugt Facebook i løbet af en uge (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

67 % af danske mænd bruger Facebook dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

76 % af danske kvinder bruger Facebook dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

53 % af de 16 til 89-årige bruger Facebook dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

48 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Facebook dagligt (Danmarks Statistik, april 2018)

51 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Facebook dagligt (Danmarks Statistik, november 2018)

 

Instagram_logo_2016 Instagram

Antal brugere:

250.000 aktive danske profiler på Instagram (Overskrift.dk, marts 2017)

350.000 private danske profiler på Instagram (Overskrift.dk, marts 2017)

1.900.000 brugere (keilbergchristiansen.dk, august 2019)

24 % af danskerne er på Instagram (Danmarks Statistik, november 2016)

30 % af danskerne er på Instagram (Danmarks Statistik, april 2018)

34 % af danskerne er på Instagram (Danmarks Statistik, november 2018)

29 % danskere bruger Instagram (AudienceProject, august 2017)

50 % danskere bruger Instagram (AudienceProject, august 2019)

36 % danskere bruger Instagram (Reuters Digital News report, juni 2019)

42 % danskere bruger Instagram (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Brugsstatistik:

17 % af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (Danmarks Radio, januar 2017)

18 % af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (Danmarks Radio, januar 2018)

24 % af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

47 % af de 16 til 89-årige bruger Instagram dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)

25 % af danskerne har brugt Instagram i løbet af en uge (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

38 % af danske mænd bruger Instagram dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

57 % af danske kvinder bruger Instagram dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

19 % af de 16 til 89-årige bruger Instagram dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

15 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Instagram dagligt (Danmarks Statistik, april 2018)

19 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Instagram dagligt (Danmarks Statistik, november 2018)

 

snap-ghost-yellow Snapchat

Antal brugere:

25 % af danskerne er på Snapchat (Danmarks Statistik, november 2016)

31 % af danskerne er på Snapchat (Danmarks Statistik, april 2018)

35 % af danskerne er på Snapchat (Danmarks Statistik, november 2018)

27 % danskere bruger Snapchat (AudienceProject, august 2017)

33 % danskere bruger Snapchat (AudienceProject, august 2019)

43 % danskere bruger Snapchat (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

2.250.000 danskere bruger Snapchat (Hootsuite/We Are Social, oktober 2019)

Brugsstatistik:

76 % af de 15 til 25-årige er på Snapchat (AudienceProject, august 2017)

19 % af alle danskere over 12 år bruger Snapchat dagligt (Danmarks Radio, januar 2017)

23 % af alle danskere over 12 år bruger Snapchat dagligt (Danmarks Radio, januar 2018)

23 % af alle danskere over 12 år bruger Snapchat dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

49 % af de 16 til 89-årige bruger Snapchat dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)

26 % af danskerne har brugt Snapchat i løbet af en uge (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

49 % af danske mænd bruger Snapchat dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

51 % af danske kvinder bruger Snapchat dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

19 % af de 16 til 89-årige bruger Snapchat dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

12 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Snapchat dagligt (Danmarks Statistik, april 2018)

18 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Snapchat dagligt (Danmarks Statistik, november 2018)

 

twitter-bird-1366218_960_720 Twitter

Antal brugere:

350.000 danske Twitter-profiler  (Overskrift.dk, marts 2017)

70.000 aktive danske tweeps  (Overskrift.dk, marts 2017)

10 % af danskerne er på Twitter (Danmarks Statistik, november 2016)

11 % af danskerne er på Twitter (Danmarks Statistik, april 2018)

10 % af danskerne er på Twitter (Danmarks Statistik, november 2018)

17 % danskere bruger Twitter (AudienceProject, august 2017)

13 % danskere bruger Twitter (AudienceProject, august 2019)

11 % danskere bruger Twitter (Reuters Digital News report, juni 2019)

21 % danskere bruger Twitter (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Brugsstatistik:

5 % af alle danskere over 12 år bruger Twitter dagligt (Danmarks Radio, januar 2017)

7 % af alle danskere over 12 år bruger Twitter dagligt (Danmarks Radio, januar 2018)

6 % af alle danskere over 12 år bruger Twitter dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

16 % af de 16 til 89-årige bruger Twitter dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)

5 % af danskerne har brugt Twitter i løbet af en uge (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

17 % af danske mænd bruger Twitter dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

9 % af danske kvinder bruger Twitter dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

2 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Twitter dagligt (Danmarks Statistik, april 2018)

1 % af de 16 til 89-årige bruger Twitter dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

 

LinkedIn_logo_initials LinkedIn

Antal brugere:

2.200.000 danske brugere (keilbergchristiansen.dk, april 2017)

2.600.000 danske brugere (Hootsuite/We Are Social, oktober 2019)

24 % af danskerne er på LinkedIn (Danmarks Statistik, november 2016)

26 % af danskerne er på LinkedIn (Danmarks Statistik, april 2018)

28 % af danskerne er på LinkedIn (Danmarks Statistik, november 2018)

34 % danskere bruger LinkedIn (AudienceProject, august 2017)

37 % danskere bruger LinkedIn (AudienceProject, august 2019)

19 % danskere bruger LinkedIn (Reuters Digital News report, juni 2019)

39 % danskere bruger LinkedIn (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Brugsstatistik:

4 % af alle danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt (Danmarks Radio, januar 2017)

4 % af alle danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt (Danmarks Radio, januar 2018)

6 % af alle danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

9 % af de 16 til 89-årige bruger LinkedIn dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)

13 % af danskerne har brugt LinkedIn i løbet af en uge (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

3 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender LinkedIn dagligt (Danmarks Statistik, april 2018)

4 % af de 16 til 89-årige bruger LinkedIn dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

 

Youtube-logo-red YouTube

Antal brugere:

1.500 aktive danske YouTube-kanaler (Overskrift.dk, marts 2017)

55 % danskere bruger YouTube (AudienceProject, august 2017)

57 % danskere bruger YouTube (AudienceProject, august 2019)

53 % danskere bruger YouTube (Reuters Digital News report, juni 2019)

Brugsstatistik:

31 % af børn mellem 3-7 år bruger YouTube dagligt (Danmarks Radio, januar 2017)

70 % af børn mellem 7-12 år bruger YouTube dagligt (Danmarks Radio, januar 2017)

63 % af børn mellem 7-12 år bruger YouTube dagligt (Danmarks Radio, januar 2018)

67 % af børn mellem 9-14 år bruger YouTube dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

64 % af børn mellem 15-24 år bruger YouTube dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

44 % af børn mellem 25-31 år bruger YouTube dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

27 % af alle danskere over 12 år benytter YouTube dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

48 % af alle danskere over 12 år benytter YouTube ugentligt (Danmarks Radio, januar 2017)

51 % af alle danskere over 12 år benytter YouTube ugentligt (Danmarks Radio, januar 2019)

16 % af de 16 til 89-årige bruger YouTube dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

 

Pinterest-logo Pinterest

Antal brugere:

12 % af danskerne er på Pinterest (Danmarks Statistik, april 2018)

16 % af danskerne er på Pinterest (Danmarks Statistik, november 2018)

14 % danskere bruger Pinterest (AudienceProject, august 2017)

17 % danskere bruger Pinterest (AudienceProject, august 2019)

23 % danskere bruger Facebook (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

849.500 danskere bruger Pinterest (Hootsuite/We Are Social, oktober 2019)

Brugsstatistik:

3 % af alle danskere over 12 år bruger Pinterest dagligt (Danmarks Radio, januar 2017)

4 % af alle danskere over 12 år bruger Pinterest dagligt (Danmarks Radio, januar 2018)

4 % af alle danskere over 12 år bruger Pinterest dagligt (Danmarks Radio, januar 2019)

9 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Pinterest dagligt (Danmarks Statistik, april 2018)

6 % af danskerne har brugt Pinterest i løbet af en uge (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)

5 % af alle danskere bruger Pinterest flere gange om dagen (AudienceProject, august 2017)

2 % af de 16 til 89-årige bruger Pinterest dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

 

whatsapp WhatsApp

Antal brugere:

13 % af danskerne er på WhatsApp (Danmarks Statistik, april 2018)

15 % af danskerne er på WhatsApp (Danmarks Statistik, november 2018)

12 % danskere bruger WhatsApp (AudienceProject, august 2017)

Brugsstatistik:

20 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender WhatsApp dagligt (Danmarks Statistik, april 2018)

19 % af alle danskere mellem 15 og 25 år bruger WhatsApp (AudienceProject, august 2017)

15 % af alle danskere bruger WhatsApp flere gange om dagen (AudienceProject, august 2017)

4 % af de 16 til 89-årige bruger WhatsApp dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

 

Mere statistik

Jeg opdaterer også løbende min opslagstavle om statistik om sociale medier. Den finder du her:

Følg Mads Keilbergs opslagstavle SoMe statistik.



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

12 kommentarer

  1. AvatarCarsten Cardoso said:

    Pas på med statistik.

    18 % af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (Danmarks Radio, januar 2018)
    47 % af de 16 til 89-årige bruger Instagram dagligt (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)

    18% kontra 47% for to næsten ens mængder?
    Ét af disse udsagn er forkerte, eftersom mængden af 16 til 89-årige udgør næsten hele mængden af danskere over 12 år.

    Det kunne bortforklares med et kraftigt fald i brugen af instagram fra november 2016 til januar 2018, men dette er ikke tilfældet, tværtimod.

    Samme uoverensstemmelse er gældende for Snapchat.

    • KeilbergKeilberg said:

      Hej Carsten, tanken med dette indlæg var at samle og gengive en lang række undersøgelser og statistikker på området, fordi det kan være svært at søge sig frem til disse tal, hvis man ikke ved, hvor man skal lede. Vi er helt med på, at der er flere modstridende tal i blandt dem, og det skyldes nok ikke et kraftigt fald i brugen af Instagram. Tværtimod skal man nok hellere sammenligne to ens undersøgelser og holde dem op mod hinanden – eksempelvis enten Danmarks Radios Medieudvkling eller Slots- og Kulturstyrelsens Mediernes Udvikling.

  2. AvatarStine said:

    Hej

    Jeg bruger de statistikker I har opgivet til en eksamensopgave. Kan I evt. maile et link til hvor I har tallene fra? Jeg kan se det er fra Dansk Statistik, dem jeg skal bruge, men jeg kan ikke selv finde det på deres hjemmeside. Er det noget I kan være behjælpelige med?

    På forhånd tak

    Mvh
    Stine

    • KeilbergKeilberg said:

      Hej Stine, der er direkte link til hjemmesiderne, vi har det fra, til alle tallene ovenfor. Du finder det ud fra hver statistik.

  3. Pingback: Sociale medier - Skal din virksomhed være der? -

  4. AvatarJens Olsen said:

    Hej vi er igang med en opgave i skolen og skal bruge statistik fra 2019.

    • KeilbergKeilberg said:

      Hej Jens. Jeg laver ikke statistikken selv, jeg samler blot fra rapporter og undersøgelser. Så gå efter de kilder ovenfor, der er fra 2019. Vh Mads

  5. AvatarKasper Aare said:

    Kære Keilberg,
    Tak for dit store forarbejde! Det er skønt at have så mange undersøgelser listet på række – og især opdelt i aldersgrupper. Det giver virkelig et godt indblik i medievaner de forskellige alderstrin. Helt afgørende viden, når man træffer medievalg ifm. kampagneudvikling. *stærkt*
    Må jeg anvende uddrag af din blog i en håndbog, som jeg skriver på? Den skal bruges af medarbejdere i Folkekirken og handler om, hvordan man laver kampagner. Jeg giver dig selvfølgelig fuld credit for arbejdet og henvise direkte til dig.
    De bedste hilsner,
    Kasper Aare

    • KeilbergKeilberg said:

      Hej Kasper

      Mange tak for kommentaren. Det er godt, at den bliver brugt. Du er meget velkommen til at bruge uddrag fra min blog, så længe du krediterer 🙂 Kan jeg lokke dig til at sende noget af det, du gerne vil bruge til min mail mkj@holm.dk, det kan være, jeg har fået et nyt syn på sagen og kan bidrage med noget ny viden.

      Venlig hilsen
      Mads Keilberg

*

Top