Takeaways fra Web Summit

web-summit-2016-mads-keilberg

Jeg har i været en tur til Web Summit i Lissabon for at blive klogere på noget af alt det, jeg laver til dagligt. Det vil jeg gerne give jer et indblik i.

Sammen med min kollega Amalie Butze-Ruhnenstierne var jeg taget til Web Summit for første gang for at blive inspireret, blive klogere og lære noget nyt om alle de områder, jeg arbejder med. Jeg gik særligt efter “talks” om content/content marketing, digital marketing, sociale medier, influencers og videoindhold. Det foregik mest på scenerne Panda Conf, Content Makers, Future Societies og enkelte på den store scene Centre Stage. Tjek evt. selv programmet ud for de 21 scener.

centre-stage-web-summit-mads-keilberg

Mit Web Summit startede med Facebooks CTO på scenen med disse ord:

Are you ready to talk about the future?

Mike Schroepfer, CTO i Facebook var den første på konferencens Centre Stage i MEO Arenaen – den fjerdestørste indendørs arena i Europa – så der var lagt op til nogle rigitg store sessioner på årets Web Summit, og der var da også lange køer for at komme ind, så de til sidst måtte lukke ned og tænde de storskærme, der var sat op ude foran. Så kunne de resterende i køen også se med på live stream ude foran – lidt af et antiklimaks, vil jeg mene, og det betød også, at flere klagede på Twitter.

Men vi var så klar til at snakke om fremtiden. Om fremtiden inden for teknologi, marketing, reklame og ikke mindst, hvordan vi kan binde det hele sammen i PR-regi – eller bare som Digitalt PR. Jeg arbejder i et kommunikationsbureau, så det var derfor, vi var taget afsted til Lissabon!

Med denne intro vil jeg her præsentere fem af de ting, der gjorde størst indtryk på årets Web Summit:

Virtual Reality giver mening, hvis din historie kan bære det

Virtual Reality completely explodes the power of narrative in storytelling – Shawn Layden, President, Sony Interactive Entertainment America

2016 er året, hvor vi alle har snakket om Virtual Reality (VR). Det er det, fordi vi teknologisk set er nået så langt, at vi nu har VR-briller eller Googles Cardboards liggende i vores hjem. Samtidig understøtter det det store fokus på, hvordan vi i dag er forbundet med hinanden gennem video og billeder. VR ændrer simpelthen, hvordan du fortæller en historie, fordi seeren bliver en del af din historie og opbygger sin egen fortælling – og du ved ikke, hvor personen ser hen næste gang. Hvis VR skal slå effektivt igennem hos PR-professionelle, skal vi sørge for, at mediet bidrager med et nyt perspektiv til vores historie, som vi ikke ville kunne have fortalt på traditionel vis.

VR has gotten powerful enough to give you the sense of presence – Mike Schroepfer, CTO, Facebook

Og netop derfor investerer Facebook massivt i Artificial Intelligence (AI) og VR og vil også bygge et VR-headset “to the masses”, som hverken er koblet til en computer, mobil eller konsol. Det skal revolutionere den måde, vi er forbundet med hinanden på uanset, hvor vi befinder os i verden. Derfor skal vi også byde velkommen til Social VR – det kan være stedet, hvor vi i fremtiden skal interagere og fortælle vores historier. Klik lige på linket ovenfor og se, hvordan Mark Zuckerberg tager en selfie i VR-land!

social-vr-facebook-at-web-summit-mads-keilberg

Vi ser en ny bølge i arbejdet med social influencer marketing

Market is beyond social influencer marketing. We see a second wave where brands create content together with the influencers – Rene Rechtman, President, Maker Studios

Det er ikke længere nok at betale influencers for at omtale dit brand. Det er heller ikke længere nok kun at være interesseret i influencers, der har stor reach. Brands er nødt til at skabe content sammen med influencers, der er relevant for både influenceren, influencerens følgere og selvfølgelig brandet selv. Og brands er nødt til at finde de influencers, der er det bedste match til brandet – ikke blot dem, der giver dem et højt reach til deres kampagne. Det er den måde, vi arbejder på hos Holm Kommunikation. Vi kigger meget på troværdighed i et influencer-samarbejder, fordi man som brand flytter sig fra blot at betale sig til omtale til at arbejde med sin brandtroværdighed gennem influenceren og det content, man skaber sammen.

I connect with them all the time. It makes the bond so much stronger – Meredith Foster, YouTube-stjerne

Influencers har et helt andet bånd til deres følgere, end mange brands vil kunne opnå. Af samme grund har influencerens følgere også en forventning om, at alt hvad de lægger op eller anbefaler er ægte. Det skal vi også selv leve op til, når vi rådgiver vores kunder – vi kan ikke bare vælge en influencer, influenceren skal også vælge os.

Giv dit brand personlighed igennem video

Reality is that everyone consumes the content they want. It’s the biggest change in the second coming of video – Michael Litt, CEO, Vidyard

Vi sagde det også sidste år: Videomediet vokser og vokser. Og det vokser stadig. Hvorfor? Der er hård kamp om opmærksomheden, men med den rigtige video kan man trænge igennem til målgruppen, hvis man formår at tænke i indhold og ikke bare dokumentation. Overvej eksempelvis, hvordan du laver din 15 minutter lange dokumentar om til indhold til sociale medier, og som altid er det de første tre sekunder, der er de vigtigste. Flere analyser viser da også, at video-content kommer til at udgøre størstedelen af alt content om kun få år. – hvis du ikke allerede har en strategi for, hvordan du bruger video, så kan det kun gå for langsomt.

You need to have a video marketing strategy in 2017, it is not just for the millennials – parents also create videos – Suchit Dash, President, Dubsmash

Video fyldte rigtig meget til Web Summit. Det er nu, du skal få din organisation til at tage videomediet til sig, så du kan vise det menneskelige touch, der er så afgørende på sociale medier. Det kan være alt fra at give medarbejderne lov til at lege med håndholdte videoer i stedet for en auto reply på mailen til mere professionelle setups med en klar retning på den historie, man vil fortælle.

People want humanity. Allow your employees to be more human – Michael Litt, CEO, Vidyard.

Mobile, mobile, mobile

To af de bedste talks, jeg så på Web Summit, var med Gary Vaynerchuk. Du kender ham måske fra YouTube eller Snap, hvor han lægger sine peptalsk og meget andet indhold op. Gary var den opsang, vi alle ventede på, når sofasnakkene blev lidt for langhåret, eller en CEO fra det her store firma ikke formåede at tale til os håndværkere. Jeg kan kun opfordre til, at I ser hans keynote speak fra Centre Stage.

The mobile is the remote control of our lives – Gary Vaynerchuk, VaynerMedia

Vores mobil er i dag, hvad tv’et var engang. Har du ikke allerede optimeret dit indhold til mobil og tænkt i indhold, der fanger på et splitsekund, så er det nu, du skal tilpasse dig til fremtiden. Men sørg for, at dit indhold er relevant.

gary-vaynerchuk-paa-panda-conf-web-summit-mads-keilberg

We are a lot closer to a global world, because of social networks and because we have our mobile in our pockets. It allows for ideas to spread – Shane Snow, Contently

Det er blandt andet derfor, at ca. 70 pct. af Forbes’ læsere kommer fra mobil, eller derfor næsten 100 pct. bliver eksponeret for annoncer fra Facebook eller tjekker deres news feed via mobil. I arbejdet med PR er det derfor vigtigt, at vi tænker i indhold, der fungerer på mobilen og tekster, der er tilpasset til Facebook, når vi pitcher en historie ind til medierne.

Andre ting, der gjorde indtryk

web-summit-lys-mod-trump-mads-keilberg

Where we as agencies really can add value is by adding emotions to our digital work – Maurice Levy, CEO, Publicis Groupe

Meget henvendt til kommunikations- og mediebureauer, men det er noget, vi hos Holm Kommunikation forsøger at kombinere – nemlig forståelse for målgruppen, formidling af følelser samt hvordan content bliver relevant, påvirker og engagerer modtagerne.

Facebook is the biggest advertiser on our own platform – Gary Briggs, CMO, Facebook

Det er måske ikke så overraskende, men det er interessant, at Facebook er den største annoncør sin egen platform. De ved om nogen, hvordan de kan gøre brug af data og målrette annoncer på platformen. Det er derfor Facebook fortsat har sin berettigelse, og vi ser det blandt andet, når vi laver Facebook-kampagner for vores kunder, og får både nye og eksisterende forbrugere til at engagere sig og konvertere til den handling, vi ønsker. 

Brands should be afraid of becoming irrelevant. If they are not on these platforms, they are not seen, and they cannot afford that as a brand – Shane Snow, Contently

Ja, det giver værdi at være på sociale medier. Alternativet er måske, at du bliver overhalet af konkurrenten eller den lille nye iværksætter, der forsøger at disrupte din branche.

Never invest in content without data, and never base content only on data – Rene Rechtman, President, Maker Studios

Underbyg altid dit content med data og indsigt i eksempelvis målgruppen. Men husk nu også at have hovedet, mavefornemmelsen og din indre rådgiver med – vi skal ikke kun basere vores indhold på den data, vi kan trække ud.


Teksten er skrevet sammen med Amalie fra Holm Kommunikation, men er uddybet og tilpasset til bloggen her. Læs også det oprindelig indlæg, der blev udgivet på holm.dk eller på kommunikationsforum.



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top