Twitterpolitikerne er Folkemødets vagthunde

thumb_twitter001

Folkemødet på Bornholm er samlingspunkt for idéudvikling. Det er her folket, politikerne og alt i mellem mødes for at diskutere Velfærdsdanmark.

Det er også her, at politikere og fagfolk kan få input fra folket i nærværende omstændigheder og uformelle rammer. Folkemødet vrimler med gode ideer og politiske løfter, og de kommer i ligeså høj grad fra lobbyister og organisationsfolk som fra politikerne selv.

Et vigtigt spørgsmål er dog, hvordan der bliver fulgt op på de mange gode ideer og forslag, der bliver udviklet under Folkemødet. Er Folkemødet et Djøfstortion og et forstyrrende politisk skuespil, eller bliver ideerne realiseret og udviklet til helt konkrete og implementérbare forslag? Hvis dét ikke er den naturlige opfølgning, kan der så igennem Twitter skabes forandringer?

Det er her, Twitterpolitikerne kommer ind. Twitterpolitikerne er ikke blot politikere på Twitter, men en af de mange personer på Twitter (tweeps), der bidrager til det enorme nyhedsflow. Twitterpolitikerne bidrager med viden, hvad enten det er som referent, når der tweetes direkte citater fra debatter eller som politisk kommentator, når denne persons egen mening skinner igennem.

Twitterpolitikerne er samfundsorienterede meningsdannere og demokratiske vagthunde. Begrebet dækker altså over tweeps, der gerne giver sin mening til kende og deltager i det demokratiske arbejde. Samtidig er Twitter et naturligt forum, hvor tweeps kan følge op på, om slaget går sin gang.

Årets mest tweetende

Mads Svaneklink (@Svaneklinkcph), der er aktiv bruger af Twitter, var den mest tweetende person på årets Folkemøde – kun slået af Konservative, Nordisk Råd og Dansk Industri[1]. Til daglig er han politisk engageret, primært i kampagner, og underviser virksomheder og offentlige organisationer i brugen af Prezi[2] og Sli.do[3].

Han fortæller her om, hvordan han som Twitterpolitiker brugte Twitter under de mange debatter, han deltog i under Folkemødet:

Mit twitter-frenzy opstod mest af alt, fordi der var mange oneliners eller centrale kommentarer ved debatterne, som jeg så en mening med at dele. Så langt de fleste tweets var citater eller mine reaktioner ved debatterne.”

Mads Svaneklink brugte også Twitter, når debatterne blev klichéfyldte og paneldeltagerne kørte i ring og svarede forudsigeligt. Det gav ham mulighed for at sende en 140-tegns svada på tværs af alle, der fulgte med på #fmdk. Der er ifølge Mads Svaneklink kommet en del reaktioner på de mange tweets. Mange er gået i dialog og har kommenteret på emnerne, mens andre blot har retweetet og foretrukket hans tweets. Dog har han ikke meget til overs for, at debatterne skulle føre til konkrete politiske tiltag.

Der er meget få ting, der debatteres på de mere end 2.000 events på Folkemødet, der rent faktisk bliver til politikudvikling eller kommer til at ændre realiteter i vores verden. Men ved brug af sociale medier kan der fanges flere reaktioner i og udenfor teltet. Dermed bliver publikumskredsen større, og publikum bliver selv aktører. Det er måske ikke en revolution (endnu), men det giver mulighed for større udbredelse.”

På grund af Mads Svaneklinks hverv vil det ikke være de politiske kontakter, han kommer til at dyrke i første omgang, men der er klart blevet flere relationer på grund af Twitter-indsatsen under Folkemødet. Selvom mange også bruger Twitter til at holde politikerne fast på deres ord, forventer Mads Svaneklink først at drage nytte af sin forøgede social reach på et senere tidspunkt.

Twitter kan altså under Folkemødet være et godt redskab til at skabe relationer og dokumentere de løfter, der bliver givet fra de mange debattører. Samtidig er det op til de enkelte Twitterpolitikere at gøre sig overvejelser om, hvordan man konkret kan agere demokratiske vagthunde og sikre, at der bliver samlet op på alle de fine ord.

Tre råd fra Mads Svaneklink

Mads Svaneklink giver følgende tre råd til spirende Twitterpolitikere:

  • Vær aktiv og engager andre tweeps vha. eksempelvis mentions
  • Analyser debatten og tweet om det essentielle i dagsordenen
  • Vær konsistent og hold fagligheden for øje i dine tweets

– Bragt på www.ungkom.dk, d. 23. juni, 2014



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top