Valgkampen på Facebook

Folketingsvalg 2019 influencer

De danske politiske partier og deres spidskandidater brugte mange penge på Facebook-annoncering i løbet af valgkampen i 2019. Herunder følger en oversigt over partiernes samlede forbrug samt Folketingsvalgets spidskandidaters personlige forbrug – derudover en guide til, hvordan du selv kan få fat i data om annoncering på Facebook.

Listerne herunder er taget direkte fra Facebooks ads library og skelner derfor ikke mellem media spend på henholdsvis valget til Europa-Parlamentet i maj og Folketingsvalget i juni. Hvis man skulle lave den store analyse af, hvorvidt annoncering på Facebook giver stemmer, bør der tages højde for dette. Jeg har alligevel samlet den data, der er tilgængelig – uden at konkludere, hvorvidt det havde givet mening, at Anders Samuelsen skulle have overvejet at bruge lidt opsparing på Facebook på at blive genvalgt.

Listen over spidskandidaternes personlige annonceforbrug på Facebook fra marts 2019 til 10. juni 2019 (hvor jeg hentede tallene):

A – Mette Frederiksen – 605.887 kr. – ca. 56 annoncer
C – Søren Pape Poulsen – 282.403 kr. – ca. 71 annoncer
F – Pia Olsen Dyhr – 164.480 kr. – ca. 170 annoncer
K – Isabella Arendt – 138.922 kr. – ca. 71 annoncer
O – Kristian Thulsen Dahl – 84.521 kr. – 9 annoncer
B – Morten Østergaard – 58.154 kr. – ca. 100 annoncer
V – Lars Løkke Rasmussen – 47.408 kr. – 22 annoncer
E – Klaus Riskær Pedersen – 39.019 kr. – ca. 500 annoncer
Ø – Pernille Skipper – 11.804 kr. – 4 annoncer
I – Anders Samuelsen – 0 kr.
P – Rasmus Paludan – 0 kr.
Å – Uffe Elbæk – 0 kr.
D – Pernille Vermund – Ingen page

Listen over partiernes annonceforbrug på Facebook fra marts 2019 til 3. juni 2019 (hvor jeg hentede tallene):

V – Venstre – 773.888 kr. – ca. 980 annoncer
A – Socialdemokratiet – 581.548 kr. – ca. 270 annoncer
C – Konservative – 544.998 kr. – ca. 250 annoncer
I – Liberal Alliance – 271.392 kr. – ca. 1200 annoncer
O – Dansk Folkeparti – 234.267 kr. – 24 annoncer
Ø – Enhedslisten – 230.530 kr. – ca. 150 annoncer
F – Socialistisk Folkeparti – 176.763 kr. – ca. 170 annoncer
Å – Alternativet – 103.042 kr. – 26 annoncer
D – Nye Borgerlige – 38.013 kr. – 19 annoncer
B – Radikale Venstre – 13.219 kr. – 20 annoncer
P – Stram Kurs – 7.857 kr. – 4 annoncer
K – Kristendemokraterne – 0 kr.

Rasmus Paludan, Klaus Riskær Pedersen, Pia Olsen Dyhr, Søren Pape Poulsen, Nicolai Wammen, Kristian Thulesen Dahl, Morten Østergaard, Lars Løkke Rasmussen, Pernille Skipper, Anders Samuelsen, Uffe Elbæk, Pernille Vemund og Stig Grenov. Partilederne til valgkampens første partilederrunde på DR på Christiansborg, tirsdag den 7. maj 2019. (Foto: Ida Marie Odgaard/Scanpix 2019)

Partilederne til valgkampens første partilederrunde på DR på Christiansborg, tirsdag den 7. maj 2019. (Foto: Ida Marie Odgaard/Scanpix 2019)

I får mig ikke til at drage konklusioner om, hvorvidt der er overensstemmelse mellem spend på Facebook og antal stemmer. Men her er listen over personlige stemmer, så kan I selv lege videre med tanken om det. Tallene i parantes indikerer deres placering på ovenstående liste, hvor 1 er den person med størst personligt spend:

A – Mette Frederiksen – 43.489 stemmer (1)
V – Lars Løkke Rasmussen – 40.745 stemmer (7)
Ø – Pernille Skipper – 33.024 stemmer (9)
O – Kristian Thulsen Dahl – 23.142 stemmer (5)
C – Søren Pape Poulsen – 22.223 stemmer (2)
F – Pia Olsen Dyhr – 20.047 stemmer (3)
B – Morten Østergaard -17.781 stemmer (6)
D – Pernille Vermund – 13.391 stemmer (N/A)
P – Rasmus Paludan – 9.959 stemmer (10)
K – Isabella Arendt – 8.091 stemmer (4)
Å – Uffe Elbæk – 7.587 stemmer (10)
I – Anders Samuelsen – 6.004 stemmer (10)
E – Klaus Riskær Pedersen – 3.067 stemmer (8)

 

Bonus: Guide til Facebooks Ads Library

Facebooks Ads Library finder du et annoncebibliotek over alle aktive (og inaktive annoncer) på Facebook pages verden rundt. Her kan du søge efter forskellige pages (sider), politiske profiler, virksomheder, organisation, emner eller nøgleord. Facebook giver dig ikke alt data, men de giver dig nok til at bruge biblioteket til at kigge konkurrenterne over skulderen og forsøge at lure deres annonceringsstrategi.

Du får nemlig adgang til følgende data om siderne:

  • Annonceringsbudget seneste tre måneder
  • Annonceringsbudget seneste uge
  • Antal annoncer for perioden

Du får adgang til følgende data om hver enkelt annonce (hvis du klikker på “se annonceoplysninger”):

  • Estimat på antal eksponeringer
  • Estimat på brugt beløb
  • Hvem har set annoncen fordelt på alder og køn
  • Hvor blev annoncen vist fordelt på regioner

Det betyder ikke, at vi kan aflæse målgrupperne direkte eller se, hvilke interesser, adfærd eller lign. annoncen er målrettet imod. Vi kan kun se, hvem der har set annoncen og derudfra have en formidning omkring, at det var dem, siden ville ramme.

Du finder Facebooks Ads Library her

Desuden kan du se en rapport på sociale mærkesager, valg og politik for hvert enkelt land. Hvis du er interesseret i det danske marked, så finder Annoncedata fra Annoncebiblioteket her. I annoncedata finder du følgende data,, data i parantes er aflæst 17.06.19):

  • Samlet antal annoncer seneste tre måneder (18.225)
  • Beløb brugt i alt (12.330.008 kr.)
  • Mest søgte sidste uge (socialdemokratiet)
  • Forbrug pr. annoncør (største annoncør seneste dag er Dansk Flygtningehjælp med 4.862 kr. fordelt på 29 annoncer)
  • Forbrug efter lokation (største regionale forbrug seneste dag er i Region Hovedstaden med 8.097 kr.)

Hvis du i øvrigt interesserer dig for, hvilke annoncer du selv får vist i dit feed, så kan du administrere dine annoncepræferencer her.



Forfatter(e)

Relaterede indlæg

*

Top